avatar

Épp most értem haza az Avatar c. filmről. A 3d-s változatot néztem meg, ami nem volt annyira látványos, mint amire számítottam (ami a 3d-t illeti, ettől a film nem veszít az értékéből). Ennek ellenére a film nagyon is élvezhető volt, és voltak benne látványos jelenetek.

Az Avatar egy idegen bolygón játszódik, melyen egy rendkívül összetett és egymásra épülő ökoszisztéma létezik. Ennek részei a filmben szépen kidolgozott navik (egy humanoid faj), ill. a növények és állatok, melyek teljesen eltérőek a Földön élőktől. James Cameron egy olyan világba kalauzol el, amelyben a különböző életformák egy csodálatos szimbiózisban és békében élnek együtt. Olyan állapotok ezek, mint amilyenek az Édenben uralkodhattak. Amikor a vadászat megjelenik a filmben, az is egy szertartásos cselekedet, mely ennek a szimbiotikus együttélésnek a szerves része. Az élőlények rendelkeznek egy bizonyos kollektív tudattal, és egy speciális szerv segítségével egymás tudatába is be tudnak férkőzni, így az együttélésük és egymásra utaltságuk még szorosabb.

Ezzel szemben megjelenik az ember, mint egy olyan társadalomforma ura, amely minden és mindenki kizsákmányolását tekinti életcéljának. Amint beteszi a navik világába a lábát, az ember pusztítani kezd, csak hogy a saját, gazdagság utáni vágyát kiélhesse. Épp emiatt a film nagyon jó kritika az emberi viselkedéssel szemben, amely a körülötte lévő világ elpusztítására képes csak. Az embert a saját ‘szentháromsága’ irányítja: én, engem, enyém. Semmire és senkire nincs tekintettel.

Nem árulok el titkot azzal, hogy a filmben az emberek részesévé válnak ennek az idegen civilizciónak — mely leginkább a törzsi társadalmakra emlékeztet. És ez sokak értékrendjét és viselkedését átformálja. Mindenképp ajánlom a filmet megnézésre. Megfelelő alkalmat nyújt arra, hogy egy másk világból, külső szemmel pillantsunk az emberre, és értékeljük át életformánkat. (És a végére egy kis igei ‘bátorítás’ életmódunkkal kapcsolatban: “Itt az idő, hogy elpusztítsd azokat, akik a Földet pusztítják.” [Jel 11:18b, EF])

Reklámok

4 hozzászólás

Kategória: filmajánló

4 responses to “avatar

  1. Visszajelzés: On The Screen: AVATAR « Follow Your Inspiration

  2. Szia Inf,

    Mi is megnéztük. Cameron visszafogottan használta a 3D-t, nem ezzel akart lenyűgözni, ettől függetlenül a film látványvilága lenyűgöző, és van jó pár elképesztő 3D jelenet.

    Nekem nagyon tetszett Pandora kidolgozottsága. Szívesen költöznék oda! :)

  3. A látvány profi, de a film sajnos nekem csak a feléig tetszett, onnantól egymást követték az összecsapott jelenetek, rossz párbeszédek, dramaturgiai hibák és hasonlók. Látszik hogy erősen megvágták a filmet a hossza miatt, mint a Gyűrűk Ura mozi változatát. De ha jól hallottam itt is van esély egy jóval hosszabb vágatlan, bővített verzióra!
    Amúgy én csak 2d-ben néztem, de hogy őszinte legyek a látvány már régóta nem nagyon izgat.

  4. Pont az ilyen “összecsapott” jelenetek miatt lenne jó mondjuk két részben ez a film, kidolgozottabban.