meztelenség

Mózes első könyve ír a teremtésről, amit sokan sokféleképpen értelmeznek, majd elbeszéli az első emberpár történetét. Miután leírta az ember megteremtését, egyszerűen azzal fejeződik be a 2. fejezet, hogy Ádám és Éva meztelenek voltak, és nem szégyellték. Ezen könnyű átsiklani, de szerintem lényeges elem, amit Mózes annyira fontosnak tartott, hogy még többször is utalást tett rá.

Vannak, akik úgy gondolják, hogy ez egyszerűen az ártatlanságukat jelenti, és ezzel le is rendezték a dolgot. Szerintem azonban lényeges mondanivalója van a meztelenségnek. Ha ma meztelenek vagyunk, főleg más emberek előtt, többnyire kellemetlenül érezzük magunkat, nincs komfortérzetünk. A ruházatunk ad bizonyos fokú biztonságot, védelmet, komfortérzést és elégedettséget számunkra. Az embernek azonban az Édenben nem volt ruházatra szüksége. Istennel voltak kapcsolatban (napi szinten találkoztak), Isten dicsősége és gondoskodása vette őket körül, és ez magasabb fokú komfortérzést adott nekik, mint bármilyen ruházat. Nem érezték szükségesnek, hogy felöltözzenek.

Amikor azonban bűnbe estek, az Istennel való kapcsolatuk megtört. Isten gondoskodása, dicsősége, szeretete a vele való kapcsolat megromlása miatt már nem biztosította nekik ugyanazt a komfortérzést. Rögtön a bűnbeesés után “ruhát” készítettek maguknak, és abba öltöztek. Isten körülvevő és felöltöztető gondoskodása nélkül elkezdték magukat tényleg meztelennek érezni. Más dolgokra volt már szükségük, hogy ugyanazt a komfortot és biztonságot biztosítsa nekik, amit addig Istentől kaptak. Isten nélkül sok-sok más dologra volt szükségük, ami hiányát addig észre sem vették. Ennek azonban a másik oldala is igaz: Istennel sok-sok dolog értéktelenné válik, vagy legalábbis nem lesz már olyan fontos, mint addig volt. (Pontosabban megfogalmazva: Isten magasabb szinten fog állni az életünkben ezeknél a dolgoknál.)

Mikor megtér az ember, természetesen nem vetkőzik meztelenre, de más módon visszatérhetünk ebbe az eredeti állapotba. Amit az Istennel való találkozásunk előtt úgy néztünk, mint az életünk értelme, az én-integritásunk megalapozója, komfortérzésünk megteremtője — a megtérésünk után már nem lesz számunkra ugyanolyan értékes. Az értékrendünk megváltozik, és már nem attól várjuk majd a megelégedettséget és a boldogságot. Pál ezt szépen megfogalmazta az alábbiakban:

“Régen ezek a dolgok nagyon fontosak voltak a számomra. De most úgy látom, hogy Krisztussal összehasonlítva semmit nem érnek. De nem csak ezeket, hanem az összes többi dolgot is teljesen értéktelennek tartom ahhoz képest, hogy egyre jobban megismerhetem Krisztus Jézust, az én Uramat. Mert őt megismerni mindennél sokkal jobb és értékesebb. Krisztus kedvéért mindezekről lemondtam, pedig valamikor értékesek voltak nekem. Most már tudom, hogy mindez csak értéktelen szemét! Azért mondtam le ezekről, hogy Krisztust megnyerjem, és benne élhessek. (…) Az a célom, hogy egyre jobban megismerjem Krisztust, és megtapasztaljam azt az erőt, amellyel Isten feltámasztotta őt a halálból” (Fil 3:7-10, EF).

Reklámok

11 hozzászólás

Kategória: teológia

11 responses to “meztelenség

  1. ithehun

    Szia!

    Tetszik a blogod! Ha van kedved nézz át az enyémre, az ateizmus témában éppen egy szociológus ateistával cserélünk eszmét (nem szó szerint:)), és biztos vagyok benne, hogy Neked is lenne az ott érintett témákkal kapcsolatban véleményed, ami építő lenne mindannyiunk számára. Még a szociológiát is belevitte a srác a “vitába”, szóval várlak szeretettel! Ha ott leszel az ateizmusos bejegyzéseknél, amit a témák között találsz meg, lentről kezdd el nézegetni a dolgokat, mert ott robbant ki a mi kis vitánk. De mindezt természetesen csak akkor, ha van hozzá kedved, és időd is. Köszönettel, Ithehun

  2. infaustus

    Üdv itt, Ithehun!

    Most csak futólag beleolvasgattam a blogodba. Első nekifutásra tetszik. :) Épp egy bibliakör és egy fárasztó nap után vagyok. Amikor frissebb leszek, elolvasom a levélváltásotokat. Mindenesetre ahogy néztem, vannak jó felvetései ennek a Zsoltnak.

  3. ithehun

    Köszi a választ, és a dícséretet is:)! Köszi, hogy elnézel Ithehuniába :) , valóban nagyon érdekel a véleményed, mert az alapján, amit a blogodon olvasok, biztos vagyok benne, hogy egy hiteles keresztyén megalapozott véleményét kapjuk majd odaát :) . Mindenesetre ne kímélj egyikőnket se :) , mármint Zsoltot és engem :) . Jó pihenést, és minden jót, Ithehun

  4. infaustus

    Kezd feszíteni a felelősség .. “hiteles keresztény megalapozott vélemény” .. :)

  5. Evi

    be ne dolj.. mar tudod hogy ki vagy :p lol :)

  6. Azon csodálkozom,hogy (még!) nem alakult meg az egyedül üdvözítő,helyreállt keresztény egyház (?!),amely avval különíti el magát a “Fújdebűnösvilágirossz” egyházaktól,hogy a megtérést nem csak a bemerítkezéssel szimbolizálják,hanem meztelenre vetkőzéssel is. :-<( /Csak nehogy valaki rám hivatkozva alapítsa meg!:-)-én ebben ártatlan vagyok!/ Köszi Infa az írást! Én már átlátogattam Ithehun blogjába,és örülök,hogy ott voltam. Ahogy érzem,törzsvendég leszek! Sok sikert,és áldást Nektek!

  7. ithehun

    Wow, nagyon köszönöm!!! Ez aztán az elismerés!!! Köszönöm! Köszönjük :) , ha szólhatok Infaustus nevében is :) .

  8. ithehun

    Infaustus, ne feszítsen a felelősség, csak nyugi :) ! Nem akartalak bestresszelni :) . Várlak!

  9. Olvastam a levelezéseteket. Sok felvetése a mitológiával, Hórusszal kapcsolatban, és a párhuzamállítás visszatérő téma a nem keresztények körében. Én a Zeitgeist film kapcsán olvasgattam kicsit ezekről a dolgokról. Hórusz élete egyáltalán nem egységes, ahogy a különböző források hozzák, ezt ő is elismerte. A Jézussal vont párhuzamok a mitikus alakokkal pedig nem is mindig olyan helytállók.

    Itt most nem akarok ebbe belefolyni, inkább majd nálad, ha látok kapcsolódási pontot, és nem tűnik belekotyogásnak. :]

  10. ithehun

    Egyáltalán nem belekotyogás, kíváncsian várom a hozzászólásaidat!

  11. “9De az Úristen hívta az embert és így szólt hozzá: “Hol vagy?” 10Ő így válaszolt: “Hallottam lépteidet a kertben, s féltem, mert meztelen vagyok, tehát elrejtőztem.” 11De ő így szólt: “Ki adta tudtodra, hogy meztelen vagy? Ettél a fáról, amelyről megtiltottam, hogy egyél?””
    1Mózes 3: 9-11.

    “22Azután így szólt az Úristen: “Lám, az ember olyan lett, mint egy közülünk, ismer jót és rosszat. De nem fogja kinyújtani kezét, hogy az élet fájáról is vegyen, egyék és örökké éljen!””
    1Mózes 3:22.

    Tehát ettek a tudás fájáról, és úgy tudták meg, hogy egyáltalán meztelenek. Korábban ez eszükbe sem jutott. Nem foglalkoztak vele.
    De ezután tudták, hogy az a jó, ha nem meztelenek.

    Én a Biblia későbbi szakaszait is úgy értelmeztem, hogy Isten nem szereti a meztelenséget.
    Ráadásul az mint tudjuk, bűnre is csábíthatja az embereket.

    Szerintem a FÖLÖSLEGES meztelenséget próbáljuk meg kerülni!
    Abban nem látok gondot ha pl. sportolás után letusolunk mások előtt. De azért nemenként külön zuhanyzóban! :)

    “Ha ma meztelenek vagyunk, főleg más emberek előtt, többnyire kellemetlenül érezzük magunkat, nincs komfortérzetünk.”

    Sajnos ez egyre kevésbé igaz. És így folytatom az előző gondolatot.
    Ma már egyre többen pózolnak pucéron, és küldenek képeket a barátjuknak, ami aztán az interneten köt ki…
    Sőt sokan már a netre is hiányos öltözetben teszik ki magukat.
    De a tv-ben is egyre több pl. a szex. Ma már a főműsoridőben az RTL-en is.
    Hogy hova fog ez vezetni…