jános evangéliuma

“Szent János foglalkozik a legtöbbet a megértés problémájával, avval, hogy Krisztus életének az üzenete célba jut-e, illetve hogy az erről való írások, így az övé is, mennyire képesek eredményesek lenni. Hogy kicsit lazán mondjam: ezek számomra ismerős kérdések. Szívesen mormolom magamban János evangéliumának kezdetét: ‘Az kezdetben vala amaz Ige, és az az ige vala az Istennel, és az Ige Isten vala.’ (1,1) Evvel, a szó fenségességéről és végtelenségéről szóló (vagy ‘szóló’, vagyis általam így értelmezett) passzussal szembe lehet állítani a házasságtörő asszony történetében előforduló esetet. Jól kieszelték a farizeusok a csapdát: ha Jézus a megkövezés ellen van, akkor Mózes törvényét szegi meg, ha mellette, akkor a rómaiakét.

Mit mond Jézus ekkor?

Semmit. Nincs szava. Nincs beszéde, amely igen, igen — nem, nem lehetne. Mit tesz? ‘Aláhajolván az ujjával ír vala a földön.’ (8,6) Nem szavakat, nem a választ — firkál. Rossz kérdésre nincsen válasz. Úgy tesz, mintha jó ismerője lenne a játékelméletnek, új játékba kezd — metajátékba –, mondván: ‘Az melyitek bűn nélkül való, az vessen először követ rája.’ (8,7) A farizeusok elszállingóznak, a folytatást ismerjük.

Én meg innét is láthatom, amit mindennap látok: hogy a szó minden és semmi.”

(Esterházy Péter)

Advertisements

7 hozzászólás

Kategória: idézetek

7 responses to “jános evangéliuma

  1. Lehet ezért írt az Úr a porba:
    Károly:
    Jer 17:13 Izráelnek reménysége, oh Uram! Akik elhagynak téged, mind megszégyenülnek! Akik elpártolnak tőlem, a porba iratnak be, mert elhagyták az élő vizeknek kútfejét, az Urat!

    MBT:
    Jer 17:13 URam, te vagy Izráel reménysége, megszégyenülnek mind, akik elhagynak téged. A tőled elpártolók nevét a porba írják, mert elhagyták az URat, a folyóvíz forrását.

  2. Az egyik értelmezés szerint Jézus azért írt a porba, mert nem is akarta meghallani a vádakat, amiket az asszonyra kiabáltak a papok.
    Nekem ez tetszik :)

  3. Katolikus értelmezés szerint talán elkezdte írni a parázna papok áthelyezési papírjait. Akkoriban lehet hogy a porba írták ezeket.

  4. infaustus

    Norbs, ha nem akarta meghallani, akkor miért nem a fülét fogta be? Én legalábbis így szoktam. :P

  5. berciXcore

    Nekem erről a jelenetről valamiért Arkhimédész ugrik be, akiről szintén ismerünk egy homokba rajzolgatós történetet, csak ő nem járt túl jól vele.

  6. Infa, voltál már úgy, hogy épp mondtak neked valamit, de te valamit csináltál közben (épp chateltél valakivel mikor beszéltek hozzád)?
    Na most, ha nő lennél akkor ezzel semmi gond nem lenne, de a legtöbb férfinak meglehetősen nehezére esik egyszerre két dologra koncentrálni.
    Ezért lehetett egyértelmű jelzés arra, hogy tojik a mondandójukra.

    De persze fogalmam nincs, hogy Jézus miért, mit, hogyan, kinek és mikor rajzolt a homokba. Azt se tudom, hogy mekkorák voltak a homokszemcsék, vagy a por nedvességtartalma. És ha engem kérdezel, több egymásnak ellentmondó vélemény is elfogadható :P

  7. ribizlibogyó

    lehajolt….írt….lehet, hogy ezzel a testbeszéddel, ezzel a majdnem leborulással azt fejezte ki: maximálisan iszteletben tartja a törvényt, soha nem fogja megszegni. Amit mond, nem törvényszegés; mégis kvázi rákényszerítette a farizeusokat a törvényszegésre, legalábbis arra, hogy ne merjék betartani. Valahogy megértette velük, hogy ők nem méltók a törvény ezen részének betartására; mármint nem méltók a más felett kimondott ítéletre, amíg magukat meg nem ítélik.