katolikusoknál jártam

Hosszas tervezgetés után többedmagammal elmentem a Vasgyári Katolikus Templomba. Korábban már voltam itt egy ifjúsági órán (amikor még én is fiatal voltam), ami nagyon jó hangulatú volt. Épp ezért komoly elvárásaim voltak a misével kapcsolatban — de nem kellett csalódnom. (Kár, hogy nem minden történelmi közösség ennyire élő.)

Többnyire szerzetesek szoktak ‘prédikálni’, így most is ez történt. Alapvetően a katolikus eucharisztia volt a szentbeszéd tárgya, itt a teológiai különbségek egyből előjöttek. Ettől függetlenül azonban a mondandójában tetszett az, hogy az úrvacsora egy bensőséges közösség Istennel, és a templom csendje és az énekek közben ezt a bensőségességet át tudtam érezni.

Örömmel láttam, hogy nem templomi orgona lesz az énekek kísérete, hanem akusztikus- és elektromos gitár, valamint szintetizátor. A zene és az énekesek hangja szép tisztán szólt, és betöltötte az egyébként hatalmas és szép templomi belsőt. Olyan énekek voltak, amiket anno a MEKDSZ-ben is énekeltünk. Ezeket még nem fertőzte meg az a modernebb, minden-happy-keresztény-mosollyal-éneklünk hangulat, ami sok énekből árad. Valahogy őszintébbnek hatnak számomra ezek a típusúak, de ez teljesen szubjektív vélemény. A zenészek sem nyomták el a gyülekezetet, amint énekeltek, épp ezért hallottam, amint a mögöttem lévő fiatal lányok szépen csengő hangon énekeltek.

Ami pedig a kellemes légkört fokozta számomra, az a csend volt. Énekek között, vagy bibliai szakaszok felolvasása után az embernek volt ideje átgondolni a hallottakat és a dalszöveget. Nem rángatott vissza a csendes elmélyültségből valami oda nem illő megjegyzés sem a szószék felől, sem a körülöttem ülők felől.

Bár a templom viszonylag új építésű (1900-as évek legeleje), belülről sikerült úgy kialakítani, hogy történelmi hangulatot árasszon. A szentbeszédben szó volt a 12 tanítványról, vértanúkról és régen élt keresztényekről. Tetszett az a történelmi folyamatosság, amit egy régies jellegű templom és egy ilyen üzenet tartalmaz: hogy emberek ugyanazt, amit én teszek, évszázadokkal, sőt évezredekkel korábban is tették már (persze nem biztos, hogy ugyanebben a formában).

Nem tudom, ki mennyire vette ott komolyan a hitét, vagy milyen arányban voltak katolikusok és keresztények. De nem is ez érdekelt a leginkább, hanem az, hogy a mise hangulatát és lelkületét teljesen befogadjam. Talán csak a változatosság miatt, talán csendesebb, megfontoltabb, méltóságteljesebb stílusa miatt, de nekem sokat jelentett ez az egy óra. És abszolút nem a katolikus liturgia érződött rajta számomra (felállni, leülni, letérdelni — ezeket már követni se tudtam), hanem egy olyan hangulat, ami segített elcsendesednem. Egyszóval jól éreztem magam, és valószínűleg máskor is ellátogatok ide.

Reklámok

17 hozzászólás

Kategória: evangéliumi

17 responses to “katolikusoknál jártam

  1. balati

    Ezt lájkolom. :)

  2. “Jöhet valami jó Názáretből” ? Nátánáel után szabadon:”Jöhet valami jó katolikus templomból?” A válasz a tapasztalat:igen. Én is tapasztaltam hasonló élményt. Sikerült valakivel (az ottani katolikusok közül) elbeszélgetni?

  3. xyz

    Sziasztok!

    Ha tetszik a hagyományos katolikus liturgia, akkor ajánlok Nektek valamit, amit legalább egyszer mindenképp meg kell néznetek. Ez a hagyományos, tridenti liturgia. Itt a mise jelentős része latin nyelven folyik, gregorián énekek, stb. Konzervatív katolikusok járnak erre. A következő templomokban celebrálnak ilyen misét:

    – Belvárosi templom, Budapest: Március 15. tér 2.
    – Alsóvárosi (Ferences) templom, Szeged: Mátyás tér 26/a

    Mindkét helyen vasárnaponként 15:30-as kezdéssel. Az, hogy nem értitek a latin nyelvet, az nem baj (bár a szövege előtte elolvasható az interneten), viszont meg fogjátok érteni, átérezni a természetfölötti felemelő hangulatát.

    Üdv!

  4. Át fogják érezni? Azt nem akkor lehet jól átérezni, ha héberül megy a mise?

  5. Nekem pont, hogy nem a hagyományos katolikus liturgia tetszik, pláne nem a latin nyelvű, mert azt nem is értem. Ez olyan, mint a magyar muszlimok számára az arab nyelvű ‘istentisztelet’, amit nem is értenek. Nekem azért tetszett, mert kicsit modernebb volt a zenei része, de a hangulata mégis történelmi volt.

    Egyébként a ferences szerzetesek, akik tartani szokták, elég modern felfogásúak, és kicsit karizmatikus beállítottságúak.

  6. Szia XyZ

    Amiről te beszélsz az csupán érzelem külső dolgok megragadása szellemi dolgok helyett. De valószínű nem veszik figyelembe a Páli intést azok akik latin nyelven beszélgetnek, hogy ha nem érti a hallgatóság mit beszélek, idegen leszek számára! Ha a nyelveken szólással kapcsolatban azt mondja ,hogy maradj csendben ne a szószékről beszélj,mert senki se érti, hanem értelemmel beszélj, hogy megértsék, akkor a Latin nyelv sokáig hogy fért meg a templomokban? Zagyva hagyomány volt. Pál is azt mondja, inkább kivánt kijelentésben, prófétálásban, értelemmel, kinyilatkoztatásban, tanításban szólni 5 szót, mint egy olyan nyelven 10 ezer szót, amit a hallgatók nem értenek meg.
    Ennyit a latinról…Felesleges és értelmetlen még akkor is ha magyarul kivetitik mit beszélsz vagy előtte és utánna elolvashatod magyarul..csupán szinpadi előadásra megy el az ember, ahol a fények a szerepek a nyelv és a szobrok játszák a főszerepet, de semmi esetre se az Isten..Hagyomány ami méltó arra, hogy eltöröljék.

    ————-

    Lehet hangulata egy templomnak as sok fény, szinek, szobrok, stb filmekben is előszeretettel hasnálják. Zene is adhat sőt a sok kis apró liturgikus elem mind adhat valamit az IT-hez, de cska máz és nincs igei alapjuk.

  7. András, az igei alapot kevés gyülekezetben veszik figyelembe, nagyon helyesen.
    Sorolok néhány dolgot, aminek nincs igei alapja:
    -nyakkendő
    -lábdob
    -kihangosítás
    -puha székek
    -könyv formába kötött biblia
    -öltöny
    -basszusgitár

    Mivel emberek vagyunk, sokunknak fontos a máz. Amíg e mellett marad istenélmény, és néha elmegyünk egy-egy érthető misére vagy istentiszteletre, addig szerintem teljesen rendben vagyunk.

  8. ÁÁÁÁ elárultalak? bocsesz :D

    Mondom akkor úgy, találjátok ki kinek írtam az előző hozzászólást! :P

  9. Eddig is tudják ki vagyok. Beszoktam mutatkozni:P Meg párszor írtam már.. Szal nem gond.

    ——–

    A példáid rosszak. Én meg megindokoltam, hogy miért rossz a latin nyelv az IT.. Kb olyan mintha bemennék egy angol IT-re és ülök, tök mindegy mit mond úgyse értem, majd elolvasom valamikor(régen gondolom nem lehete telolvasni az IT szövegét ).. Minek megyek el It-re? Nézelődni, mert mást nem tud az ember csinálni.

  10. A példáim jók! Sehol nem olvasol fogtömésekről a szentírásban. Akkor miért jár a lelkész fogorvoshoz? Vagy legalább vegye ki, ha igei liturgiát akar!

    A latin nyelvű misére ma azért mész el, mert unikum és érdekes. xyz-nek élményt is nyújt. Olyat, amit mással is meg akart osztani. Mi ezzel a baj?

  11. Annál jobban nemtom elmondnai, mint ahogyan Pál elmondja :D De látom, inf is leírt egy muszlimos-arab nyelvű példát. Az IT-ből nem lehet látványosságot csinálni történelmi eszközökkel, mer tnem arra való . ahogyan a templomnak vagy gy-háznak se látványosság házának kellene lennie, ahova jár kell mindenki ,hogy megnézze az aranyat a szobrokat, a gigantikus méreteket az építészeti remekműket,mert hát azok ,de ez is az ószövetségi templom utánzása, mint oly sok minden a katolikus liturgiában .

  12. xyz

    A tridenti latin liturgia nem csak azért “jó”, mert szép, meg misztikus, stb., hanem mert Igaz. Viszont aki nem katolikus, attól nyilván nem várom ennek az elismerését, viszont a természetfölötti szépségét, lenyűgözőségét ő is megláthatja.

    A latin, mint “holt” nyelv, biztosítja a liturgia tanbeli mondanivalójának változatlanságát, sérthetetlenségét. Továbbá a latin a három szent nyelvek egyike a héber, a görög mellett. Olyan ez, mint a hinduknál a szanszkrit nyelv.

    Nézzétek ezt meg: http://www.foldvary.eoldal.hu/cikkek/szakmai-oneletrajz-es-publikaciok/szent-nyelv-vagy-szent-nyelvek_

    Egyébként a prédikáció meg a népénekek természetesen népnyelven van, a latin az másra vonatkozik. Nomeg miután nem először veszel részt egy ilyen misén, érteni fogod a lényegét.

    Egyébként érdekes amit infaustus ír: az tetszik benne, hogy hagyományos meg az, hogy mégsem az? Ezt most hogy?

  13. xyz, te vaskos istentelenségeket írsz, Jézus ellenes dolgokat

  14. “Bár a templom viszonylag új építésű (1900-as évek legeleje)”

    Ez számodra újnak számít?!
    Amennyire én látom, folyamatosan épülnek új katolikus templomok.
    A régieket is folyamatosan felújítják. (Ha van rá pénz.)

    A katolikusokról az a kép, hogy elavult, hagyományelvű. RÉGI.
    És ugyanezt ráviszik a templomokra is.

    A katolikus liturgia is halad a korral.
    És szerintem legalább annyira modernek a szentmisék, mint más egyházak istentiszteletei.
    Persze nem esnek át a ló túloldalára mint pl. a Hit Gyülekezete, és más karizmatikus egyházak.

    “Egyszóval jól éreztem magam, és valószínűleg máskor is ellátogatok ide.”

    Ennek nagyon örülök, és tedd azt. :)

  15. katolikus

    A tridenti miséről:

    szép, és felemelő. Gyerekkoromban még csak az volt, és a ministránsvizsgára fejből kellett tudnunk a szentmise teljes latin szövegét. Hogy ennek ellenére hány ministráns volt? Kereken 120 (!), de “csak” 90 főre (!) volt ministránsruha. Ez akkor derült ki, mikor egy szentmisére készülve sokaknak nem jutott. Kint a szentmisén pedig a mozgásoknál nagy összhangnak kellett lennie, hogy az szent rend legyen, és ha csak egynek is kell mozdulnia, ő is szabadon tehesse. Ugyanis tele volt velünk a szentély. Ja, és ez a 60-as években volt, a főváros kellős közepén, az iskola tőszomszédságában, a Krisztina téren.
    Volt azért hátulütője is: aki nem hallott jól, és ráadásul a szöveget sem ismerte jól, az volt, hogy csak jelen volt, és más imádsággal próbált magában Istenhez szólni.

  16. Az egyik keresztény levelezőlistán előkerültek -témaként- a katolikusok,-pozitív értelemben. Visszaemlékeztem erre a postra,és örömmel ajánlottam!

  17. infaustus

    Köszi, Zsotza! :]