fekete-fehér-tarka

Biztosan ismeri mindenki (vagy nem) a gyermekverset Mehemedről, aki nem ismerte a teheneket, és a fekete, fehér és tarka (vagy egy ismerősöm kisfia szerint piros, fehér és tarka) tehenek alapján próbálta megállapítani, hogy milyen is a tehén. Ugyanígy nem könnyű megállapítani, hogy milyen is a keresztény, ha csupán azt látjuk, hogy milyenek az egyes emberek, és a köztük lévő különbségek. Most nem elsősorban az olyan különbségekre gondolok, mint tradicionális vagy karizmatikus, konzervatív vagy liberális stb. Sokkal inkább arra, hogy az egyes emberek milyen természettel és lelkülettel rendelkeznek. A teljesség igénye nélkül az alábbi csoportok tagjaival találkoztam eddig személyesen és interneten.

(1) Szobateológus alkat: Általában olyan személyek, akik teológiai kérdésekben igencsak műveltek. Konkrét, letisztult véleményük van szinte mindent eológiai kérdésben, és azt meggyőződésesen igaznak fogadják el. Esélyét sem látják annak, hogy esetleg tévedhetnek. A hozzáállásuk miatt (“Mindenki más téved, csak nekem van igazam!”) könnyen elidegenítenek maguktól más embereket, ill. egy közösségbe sem tudnak beilleszkedni. Ezért a saját ‘szobájukból’ mondják meg a frankót mindenkinek. Van egy sajátos csoportjuk, akik képesek a velük egyet nem értők megtérését is elvitatni.

(2) A végzettség-centrikus alkat: Olyan egyszerű, hétköznapi keresztényekről van szó, akik maguk nem túl sok teológiai alaptudással rendelkeznek. Vagy ha mégis van némi ismeretük, mégsem magabiztosak. Ezt próbálják kompenzálni azzal, hogy a teológiai végzettségű személyek (professzorok stb.) nézeteit teljesen elsajátítják, és visszhangozzák. Nem titkoltan bevallják (ezt a napokban olvastam az igefórumon), hogy ők ebben a kérdésben nem kompetensek, de messzemenőkig elhiszik, amit a “náluknál nagyobbak” kiokoskodtak. A mentalitásukból adódik, hogy egy nem teológus, hanem hétköznapi hívő véleményét még akkor sem fogadják el és vizsgálják meg, ha az igazságot képviselik.

(3) Örömteli gyermekkort megélő alkat: Azok a keresztények tartoznak ide véleményem szerint, akik a megtérésük után még évekkel is a hitbeli gyermekkorukat élik. Ennek egyik jele általában az önálló vélemény hiánya. Egész pontosan azt sem tudják, hogyan lehet egyes kérdésekben saját véleményt kialakítani gondolkodás és bibliatanulmányozás után. Sokkal egyszerűbb odamenni egy vezetőhöz, és meghallgatni egy egymondatos véleményt tőle. A gyermekkorban maradás több ok miatt is kialakulhat, közülük az egyik az, ha a vezető élvezi azt a tekintélyt, amivel a ‘gyermekek’ között rendelkezik, és ezt szeretné a továbbiakban is megtartani.

(4) Különc alkat: Olyan személyek csoportja, akik a bevett gyakorlattal szemben eltérő módszereket és mentalitást képviselnek. Ezt a mentalitást többnyire nem szívesen fogadják egyetlen rendszerben sem, ezért marad számukra a passzív rezisztencia és a túlélés.

(5) Az uniformizáló alkat: Olyan személy, aki mindenki másban a saját látásmódját szeretné elültetni. Lehet, hogy nem is egyes személyekről van szó, sőt, jellemzőbb, hogy egy csoport az új belépőknek próbálja ilyen módon átadni az elképzeléseit. Ez alapvetően nem is rossz, mindaddig, amíg az egyes személyek megtarthatják a saját elképzeléseiket is, és önálló döntéseket tudnak hozni, hogy melyik mintát kívánják követni.

Ettől biztosan sokkal több típus létezik, de nekem ezek jutottak hirtelenjében eszembe. Végül pedig egy képpel zárnám, amit nemrég láttam a nakedpastor blogon. Ez főleg az 5. típust mutatja be találóan.

Reklámok

8 hozzászólás

Kategória: gondolatok

8 responses to “fekete-fehér-tarka

  1. berciXcore

    Szerintem nem lehet ennyire egyértelműen tipizálni, mert azért sok az átfedés.

    Én tényként fogadom el, hogy nem vagyok teológiailag “túlképzett”, és hogy én is koncepciózusan válogatom az olvasmányaimat, emiatt bizonyos körökben persze különcnek érzem magamat, és néha hajlamos vagyok bevonulni a szobámba, hogy onnan mondjam meg, ha nem is a frankót, de az ellenvetésemet – főleg ha egy ellentétes véleményű szobateológus jellemmel van dolgom. :)

  2. infaustus

    Szerintem sem élesek a határok, és a fenti kategóriák talán túlzók is. De találkoztam már olyanokkal, akik egy-egy kategória tipikus képviselőinek tűntek. Meg persze olyanokkal is, akiket egyikbe se lehetett volna beleerőltetni. Ezért is mondtam az elején, hogy a teljesség igénye nélkül… :]

  3. Inf, te melyik kategóriába tartozol? :)

    És melyikbe tartozik pl. Illés? :)

  4. infaustus

    Endi, tippelj. :] Illést viszont ilyen sémákban nem nagyon tudnám elhelyezni.

  5. És engem melyikbe sorolnál? :)
    Őszintén leírhatod, nem fogok megsértődni. :)
    Csak szeretem tudni, mit gondolnak rólam.

  6. Bocs, most látom, hogy bakura-kun van beállítva névnek.
    Spirál vagyok az apostol.blog.hu szerkesztője.

  7. infaustus

    Rád ismertem a link alapján. :] Mire fel ez az új név? Egyébként pedig nem szívesen azonosítanék be senkit, hogy szerintem milyen típus, ezt mindenkire rábízom. (Milyen diplomatikus…) :]

  8. Ráuntam a Spirálra. Semmi más oka nincs.