a házasságtörő asszony

A Jn 7:53-8:11-ig terjedő szakasz azon kevés újszövetségi helyek egyike, melyek eredetével kapcsolatban a szövegkritikusok bizonytalanok. Az Új fordítás lábjegyzete annyit említ meg, hogy ez a részlet “a legrégibb kéziratokban nem található” meg. Akár János apostol tollából származik, akár későbbi szerkesztői/másolói kiegészítés, akkor is értékes része az evangéliumnak. Ha ezt összemosnám a Mt 18:21-22-vel, akkor a történet valahogy így hangzana…

“Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére, de korán reggel ismét visszatért a Templomba. A nép apraja-nagyja odasereglett hozzá, ő pedig tanítani kezdte őket. Ekkor azonban megjelentek a nép vezetői és erkölcsrendészei, a farizeusok és írástudók. Odavezették azt a jól ismert asszonyt, akit korábban már több alkalommal is házasságtörésen értek — különböző férfiakkal.

Így szóltak Jézushoz: ‘Mester! Megint itt van az az asszony, akit már több alkalommal hoztunk eléd, de te mindig megkegyelmeztél neki. Megint házasságtörésen kapták, ráadásul egy újabb férfival. Erre mit mondasz?!’ Jézus azonban nem válaszolt a kérdésükre. Belefáradt már, hogy újra és újra ugyanazt a kérdést teszik fel neki, és nem értik még mindig a válasza lényegét. De az írástudók nem hagyták annyiban, és tovább kérdezgették: ‘Nem mondasz semmit? Te is nagyon jól ismered a Törvényt, tudod, mi a sorsa az ilyen nőknek!’

Jézus azonban egyelőre még nem válaszolt. Felállt, és amint rájuk nézett, ezen gondolkodott: ‘Persze, hogy ismerem a Törvényt, hiszen az Atyámmal és a Szentlélekkel én ihlettem, a mi gondolatainkat tartalmazza. A szívem van benne a Törvényben — így hát nagyon is jól ismerem. Ti vagytok azok, akik még mindig nem ismeritek.’ Majd megszólalt: ‘Ismét azt mondom nektek, mint eddig: Aki a legutóbbi alkalom óta, hogy idehoztátok megkövezni ezt a nőt, nem vétkezett, az dobja rá először a követ.’

A farizeusok már többször hallották ezt a választ, de még mindig ugyanolyan erővel hatottak rájuk Jézus szavaik. Amint visszaemlékeztek az elmúlt napjukra, egyesével letették a köveket, és a vénekkel kezdve elvonultak. Egyedül Jézus maradt ott, és az asszony. Ismét kettesben voltak. A nő lassan odament Jézushoz, és ezt mondta: ‘Uram, most sem köveztek meg! Sajnálom, hogy megint ugyanazt tettem.’ Jézus pedig ezt felelte neki: ‘Tudod nagyon jól, hogy én sem ítéllek el téged. Kezdjük újra tiszta lappal. Menj, és többé ne vétkezz!'”

Advertisements

12 hozzászólás

Kategória: parafrázis

12 responses to “a házasságtörő asszony

  1. szerintem ez elferdítése az Igének

  2. infaustus

    Szerintem nem.

  3. Reisinger János szerint Jézus az asszonyt megvádoló farizeusok nevét írhatta a porba, utalva ezzel arra, hogy velük is vétkezett ez a nő. Ezért oldaloghattak el olyan könnyen.
    Na, hát ez is egy vélemény. A többit majd odaát megtudjuk.

  4. Az én véleményem az a porba írásról (amit már több helyen olvashattatok), hogy Jézus tojt a farizeusok vádaskodására. A nő már ezer helyről megkapta, hogy mi a bűne. A farizeusok nagyon jól tudták ezt idézni az írásokból, és alkalmazni a törvényt. A nőnek viszont másra volt szüksége. Egy lépéssel többre. Életre, amit Jézus adott neki: “menj”.

  5. Kicsiláng

    tudom, hogy minden reggel megújul az Ő kegyelme, de vhogy nekem rögtön a Zsidó 10:26-27 ugrott be.

  6. hát de ez ferdítés

    szó nem volt itt arról hogy újra odavisznek a nőt akit már többször elkaptak (többször? hiszen ha megkövezik akkor többször nem lehet elkapni)

    arról sincs itt szó, hogy a nő megbánta volna, vagy bármi ilyesmi, sőt, arról sincs szó hogy Jézus megbocsátotta volna a bűneit, egyszerűen nem kárhoztatja és megmondja neki hogy többet ne vétkezzen, ezen kívül semmit se tudunk meg a nőről

    egyszerűen ezek nincsenek benne ebben a sztoriba, minek kell ilyeneket rizsázni?

  7. infaustus

    Endi, persze, hogy nincsenek benne. De ha figyelmesen olvastad volna a bevezetőt a kép fölött, láttad volna, hogy ezt a történetet én találtam ki. Ehhez meg van jogom, vagy nincs? És jeleztem egyértelműen, hogy nem a Bibliát értelmezem, vagy fordítom, hanem egy saját történetet kerekítek belőle.

    Minek kell ilyeneket “rizsázni”? Mert ehhez volt kedvem.

  8. hát nekem valahogy nem oké ez így

  9. Hát, lehet, hogy nem okés, meg már-már botrányos, de ha őszinték vagyunk a hétköznapjaink így néznek ki… Újra és újra elbukunk és Ő újra és újra megbocsát. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne vegyük komolyan Jézus szavát, hogy “Menj el és _ne vétkezz többé_!”. Persze, hogy eltökéljük magunkban, hogy nem fogunk, de aztán mégis fogunk…
    Persze a trendnek annak kell lennie, hogy egyre kevesebbet, de attól még rendszeresen odajárunk.
    “Christians are not sinless, but they sin less and less.”

  10. balati, de ez hogy jön ide?

  11. Hát a farizeusok rángatták ide… :)

    De komolyan, hogyhogy hogy jön ide? Hát lényegében errõl szól az “idézet”, nem? Csak arra akartam rávilágítani, hogy így elolvasva furának tûnhet, amit Inf írt, de valójában teljesen igaz, és bármennyire furának tûnik, az életünk úgy néz ki, mint a parázna asszonyé, csak kevésbbé látványos bûnökkel.

    Vagy ez tényleg nem jön ide?

  12. infaustus

    “Vagy ez tényleg nem jön ide?”

    De, pontosan ez jön ide. Mert erről szólt az átirat, ami szentségtelen és blaszfém és botrányos és tisztességtelen. De akkor is erről szól.