miért NEM járnak

Egy ismerősömmel beszéltem, aki Amerikában lakik. Ő mondta a következőket a saját gyülekezeti tapasztalatáról:

“Nem érzem, hogy közösségben lennék a gyülekezetemben. Egyszerűen nem lehet saját véleményem, mert ha valamiben másképp gondolkodom, mint ők, akkor azt éreztetik velem, hogy nem vagyok elég jó keresztény. Vagy azt, hogy túl ‘liberális’ vagyok. Ezért kb. két hónapja már nem is járok gyülekezetbe. Inkább néhány barátommal összejövünk minden héten, hogy Bibliát olvassunk, és imádkozzunk egymásért. Igazából úgy érzem, hogy sosem volt közösségem.”

Sajnos nem egyedi esetről van szó. Az interneten keresgéltem, és elég sokan írnak arról, hogy miért nem járnak többé gyülekezetbe. Valaki pl. elmondta, hogy akkor sokallt be, amikor megkérdezték tőle, hogy először van-e ott abban a gyülekezetben, holott már két éve oda járt. Ha mega-gyülekezetekről van szó, ezt még el is tudom képzelni.

Egy másik személy a beszámolója szerint már belefáradt, hogy vasárnaponként fel kell vennie egy álarcot. Nem azért, mert Istent akarja félrevezetni. Inkább azért, mert a gyülekezet elvárja tőle, hogy olyan legyen, és úgy viselkedjen, ahogyan ők. És ehhez kapcsolódik egy másik személy, aki megemlítette, hogy a gyülekezetek többsége egyféle embertípusra fókuszál. Egészen pontosan a mosolygó, boldogok-vagyunk-Azúrban tekintetű keresztényekre, akik odaszaladnak hozzád, megölelnek, megkérdezik, hogy hogy vagy, de a következő pillanatban már mással ‘beszélgetnek’. Az introvertált emberek viszont, akik nem szeretnek a figyelem középpontjában lenni, nem érzik jól magukat. Egy ilyen ismerősöm elmondta, hogy mennyire rosszul érintette, amikor vadidegen emberek előtt fel kellett állnia, és elmondani, hogy ki ő, és honnan jött (amikor látogatóban volt egy idegen gyülekezetben).

Sokan sokféle ok miatt nem járnak (és ebben maga a gyülekezet is hibás, legalább részben). Én legégetőbb problémának azt látom, ahogy beszélgettem ismerősökkel (tengeren innen és túl), hogy a gyülekezetben nem lehet az ember önmaga, hanem álarcot kell viselnie. Ha nincs rajta az álarc, akkor szúrós tekintettel néznek rá, jelezve, hogy a komfortérzésük növelése érdekében biggyessze az arca elé a megszokott maskarát.

32 hozzászólás

Kategória: gondolatok

32 responses to “miért NEM járnak

  1. Szerintem az ilyenek nagyon kevesen vannak. A legtöbb hívő jól elvan azzal hogy elmegy a gyülibe, végighallgatja, végigénekli aztán kész, ennyi.

  2. Megadatott

    Azért vannak kevesen, mert a többségük már nem jár. :)

  3. infaustus

    Szerintem nincsenek nagyon kevesen. Én személyesen is egyre többet ismerek. Amiért meg nem látják őket, az az, amit Megadatott mondott…

  4. Hát de hol lehet ezekkel találkozni?
    Mert én azt gondolnám, hogy az ilyenek pl. neten aktívak lehetnek. És én elég kevés ilyet találtam neten, pl. fórumokon, blogokon.

  5. infaustus

    Nem mindenki netezik, blogol, fórumozik olyan intenzíven. Én pl. egy levelezőlistán ismerek ilyen embereket.

  6. Becsülni tudom azokat, akik fogják a sátorfájukat, és kiszállnak a meleg szarból. Bátrak és van véleményük, igazi személyiségük, gerincük.

    Egyet tudok érteni Endivel: ezek ha nem is kevesen, de mindenképp kisebbségben vannak (tapasztalataim szerint).

    A legtöbb embernek elég a lekvár is, aztán elszöszmötöl. Jobb mint gyülekezet nélkül maradni – amire persze rá is erősítenek olyan baromságokkal, hogy: kiesnek a kenetből (ez meg mit jelent?). Szépen megy a játszma. A gyülekezet vezetője elsakkozik a tagokkal. Mármint, a tagok a bábuk, ő meg magával, vagy konkurens gyülivel játszik – mutatván, hogy az övé hogy növekszik. Jobb esetben el is hiszi, hogy ezzel Istent szolgálja. Ebben az esetben az a “jó” vezető aki nagyszerűen manipulál, a tagokat meg meg tudja tartani egy adott hitfázisban. Ha kikandikálnak, akkor jön az intés, hogy lefolyik a kenet, meg elkezdenek Démonok repdesni hirtelen.

    Aztán vannak olyanok is, akik noha ilyen gyüliben vannak, már nincsenek benne a “szerelmi szakaszban”, kinyílt a csipájuk és valahogy így érzik magukat: https://infaustus.wordpress.com/2010/07/13/a-legrosszabb/

    Iszonyatosan fel tud húzni egy-egy ilyen vezető.

  7. Szerintem is egyre több ilyen van, sőt, az a meglátásom, hogy az igazán őszinte és értelmes embereket (=önálló gondolattal rendelkezők és azt felvállalók) kiveti magából a rendszer előbb-utóbb. Sztem a mai istentiszteleti forma nem működőképes hosszútávon.

  8. Megadatott

    Szerintem is sok olyan ember van, aki hasonló okok miatt nem jár már sehova, csak a legtöbben nem tudják megfogalmazni ilyen egyértelműen az okát. Ezért nem látszanak soknak, pedig sokan vannak.
    Ezért a többségük csak a sérelmeiket említik okként, amit persze azért kaptak mert nem idomultak elég ügyesen a követelményekhez. Nem volt elég jó az állarc.

  9. Érdekes lenne egy szavazást indítani arról, hogy ki milyen gyülekezetben és melyik városban látja azt amit lát. Érdekelne vajon a modern/hagyományos és nagyváros/kisváros hogyan áll ezekkel.
    Vagy pl. a tanult és kevésbé tanult emberek.
    Szociológusok, itt a feladat :P

  10. Xenia

    Szerintem fontos a gyülekezet, Isten nem magányos farkasoknak teremtett bennünket, a bárányoknak nyájban kéne létezniük, nem? És ezt szerintem nem pótolja az internetes kapcsolattartás másokkal. Szükség van a közösségre a növekedéshez, meg egy gyülekezet elvileg nemcsak arra szolgál, hogy én kapjak, hanem hogy felvállaljam a terheket is. Persze úgy tűnik, nektek sajnos más tapasztalataitok vannak. Ha leuralás van egy gyülekezetben, onnan menekülni kell szerintem, de biztos lehet olyan gyülekezetet találni a környezetetekben is, ahol igazán a Bibliában leírtak megvalósítására törekednek.
    Én egy jópár éve eljöttem abból a gyülekezetből, ahol felnőttem, mert lett egy váltás, és az új irányvonal már nem igazán egyezett azzal, ahogy én az Igéből olvasom… De el sem tudtam volna képzelni, hogy ezek után már akkor egyszerűen nem járok gyülekezetbe. Volt egy kis keresgélési időszak, de hála az Úrnak, nagyon hamar találtam egy olyan közösséget, ahová be tudtam épülni.
    Nem tudom elhinni, hogy az országnak csak ezen a részén lenne ilyen közösség, bár nyilván mindenkinek más a háttere, más az, amit keres… De nyilván tökéletes gyülekezet nincs, mint ahogy rajtunk is van bőven csiszolnivaló…

  11. Vannak olyan tesók-talán nem kevesen-akik tartoznak egy felekezethez,de nincsenek közösségben a tagokkal. (Ennek oka lehet a fő-áramlattól eltérő teológiai/kulturális különbözőség.) Kilépni viszont nem mernek,mert a “JóKeresztény” imázshoz szigorúan hozzátartozik a gyülekezeti tagság. Aki felekezet-független keresztény,azt hamar szélsőséges,”magányos farkasnak” (fekete báránynak) nézik az átlagos keresztények,pedig nem mindig önszántukból kerülnek ilyen helyzetbe azok,akik ebben az élet-helyzetben vannak.

  12. Xenia

    “Vannak olyan tesók-talán nem kevesen-akik tartoznak egy felekezethez,de nincsenek közösségben a tagokkal. (Ennek oka lehet a fő-áramlattól eltérő teológiai/kulturális különbözőség.) Kilépni viszont nem mernek, mert a “JóKeresztény” imázshoz szigorúan hozzátartozik a gyülekezeti tagság”
    Én ilyen imázsról nem tudok, számomra a tagság nem azt jelenti, hogy papíron tartozok valahová, hanem pont a közösséget jelenti a többi taggal. Egymással meg tudjuk osztani az örömünket, tudjuk hordozni egymás terhét, együtt tudjuk építeni a gyülekezetet, szolgálni a hitetlenek felé stb.

  13. infaustus

    A bejegyzés kapcsán valaki ezt a versét küldte el e-mailben. Gondoltam beteszem ide, mert jó:

    A mosoly

    A megalázottak félmosolya ez,
    Olyan az arcukon, mint egy matrica,
    „bocsánat, hogy élek,
    Nem én tehetek róla, igazán.
    Egyszer csak itt találtam magam,
    És most teszem a dolgomat”

    Ha senki sem látja őket,
    Leveszik arcukról a matrica-mosolyt,
    És tükörbe néznek: „ezt tettétek velem.
    Álarcot kell viselnem,
    Csak hogy nektek ne kelljen
    Szembenéznetek önmagatokkal”

  14. Xenia, szerintem itt senki se gondolja azt hogy ne legyen közössége, gyülekezete az embernek. Hiszen Infaustus bejegyzésében az idézet is arról szól hogy az illető összejön a barátaival.

  15. Xenia

    “az idézet is arról szól hogy az illető összejön a barátaival.”

    én itt mégis valami űrt érzek. Az utolsó mondata számomra azt sugallja, hogy még mindig nincs igazi közössége, hogy ez hiányzik az életéből. Mintha mégsem elégítené ki, hogy a barátaival összejön. De lehet, hogy én értelmezem rosszul.

  16. infaustus

    Attól függ, ki mit ért gyülekezet alatt. Jézus szerint ha 2-3 ember összejön az ő nevében, ő már ott van közöttük. És ez is lehet kielégítő. Persze valamilyen szinten mindenkiben ott van a szociális igény, de nem feltétlenül egy ezerfős, ötszázfős, százfős, ötvenfős, húszfős közösség iránt. Van akinél kielégítő már egy 5-6 fős csoport is.

    Szerintem a gyülekezetek magjának is a max 15 fős kiscsoportoknak kellene lennie, amennyiben ez kivitelezhető.

  17. Nehogy már azokat hozsannázzuk akik nem járnak istentiszteletre!

    “Magyarázat” persze mindig van! Mondva csinált okok, hogy valaki otthon maradjon…
    A sok kötöttséggel járó katolikus egyházat is könnyű lecserélni mondjuk a baptistákra, hitgyülire meg más kisegyházra.
    Istentisztelet címszó alatt máris mehetsz hozzájuk bulizni.
    De ezek utóbbiak legalább járnak istentiszteletre.

    Hozzáállás és szabad választás kérdése az egész.
    El lehet dönteni az egyházat. Ezután ki lehet választani egy az egyház alá tartozó gyülekezetet.
    És még ott is lehet választani, hogy valaki az előtérben vagy a háttérben marad.

    Én sem vagyok közösségi ember. Én is elvagyok azzal amit endi írt az 1. hszben.
    Ettől még nem fogom rosszul érezni magam vagy kevesebbnek.
    Akik meg jobban közösségi ember, részt vehetnek közös vallási programokon.

    Én nem fogok mondvacsinált okok miatt kilépni a gyülekezetből.

  18. endike

    “A sok kötöttséggel járó katolikus egyházat is könnyű lecserélni mondjuk a baptistákra, hitgyülire meg más kisegyházra.”

    Sok katolikus kötöttség? :D:D:D Ja, hogy az üres meszeltsír liturgiákra gondolsz?

  19. infaustus

    Bakura,

    Ez nem arról szól, hogy valaki közösségi ember vagy sem. Te azok közé tartozol, akik valószínűleg nem fognak olyan problémákkal találkozni, hogy eljöjj a gyülekezetedből. De más találkozhat. És ezek nem mondvacsinált indokok. Olyanok, amik alapvetően meghatározzák az ember Istennel való kapcsolatát.

    “Istentisztelet címszó alatt máris mehetsz hozzájuk bulizni.”

    Azt remélem látod, hogy te is hajlamos vagy szidni másokat. Ne csodáld hát, ha a mások meg a katolikus egyházat szidják.

  20. INFA: “Azt remélem látod, hogy te is hajlamos vagy szidni másokat. Ne csodáld hát, ha a mások meg a katolikus egyházat szidják.”

    Jogos.
    Igyekszem leszokni róla, de néha bűnbe esek.

    “Te azok közé tartozol, akik valószínűleg nem fognak olyan problémákkal találkozni, hogy eljöjj a gyülekezetedből.”

    Én a 20-on akárhány év alatt olyan “problémákkal” találkoztam a gyülekezetben, mint hogy lengyel papok – sokan nem bírják őket… – politikai okoskodások, hogy a jobboldalra kell szavazni (én balliberális vagyok), de hittanosként az egyik pap sem kedvelt túlzottan. Kölcsönösen ellenszenvesek voltunk egymásnak.

    Ezért kellett volna otthagynom a gyülekezetet?
    Én JÉZUSHOZ MEGYEK!
    Nem másoknak akarok vasárnap megfelelni az istentiszteleten, hanem Istennek.
    Jól érzem ott magam. :)

  21. Kedves endike!

    Igen, azt gondolom, hogy a Katolikus Egyház követel meg a legtöbbet a tagjaitól!

    Böjtölés, cölibátus, gyónás. 3 dolog ami kapásból eszembe jut. Ezek a legtöbb helyen nincsenek.

    Mivel kinevettél, kérlek sorold azokat a népszerűtlen dolgokat amiket mások megkövetelnek az engedékeny katolikusok meg lemondtak róla!

    Max. a tizeddel tudsz jönni. Amit én ugyanúgy nem tartok bibliailag megalapozottnak, mint te a fentieket. (Bár tévednék, és hasznos dolognak tartanád a katolikusok “rigolyáit”.)

    Katolikusként én is több mindennel nem értek egyet a KE-zal.
    Ám azt vitathatatlannak látom, hogy a legtöbbet az követel meg.

  22. infaustus

    Ezek valóban nem olyan problémák, amiért el kellene jönni. Azonban van olyan is, amikor a szolgálatában gátolnak valakit, egyszerűen ellehetetlenítik a másokért végzett munkáját. Nem konkrét esetekről beszélek, hanem az elvről. Ilyenkor az ember nem nagyon tud mit tenni. Vagy a gyülekezetben üldögélő taggá válik, aki semmit nem tud tenni, vagy keres egy olyan közösséget, ahol értékelik azt, amit másokért tenni tud.

  23. endike

    bakura-kun, lol… no comment
    te ebben a világban élsz?

  24. Infaustus: Persze, reméljük másik közösségbe megy és nem mond le a közös imák erejéről.

    endike: Ezek fantasztikus ellenérvek.

    Milyen világban élek?

    Egyébként igen, van egy saját világom. És megyek szemben az árral. Legalábbis hajlamos vagyok rá.

    Hogy aztán azonos világra gondolunk-e azt nem tudom.
    Azért kérdezem, hogy milyennek képzeled a világom?

  25. Bakura-kun

    “Böjtölés, cölibátus, gyónás. 3 dolog ami kapásból eszembe jut. Ezek a legtöbb helyen nincsenek.”

    Ezek mindenütt megtalálhatóak, csak nem emberi TÖRVÉNYEK szerint.

    De hogy mit is értek törvény szerint, hát azt, hogy nem szabad akarata alapján böjtöl vagy válal “cölibátust” vagy vallja meg a büneit a hívő társának, hanem kényszerítve van rá.

    Cölibátus szolgálatban nincs, mint kötelező gyakorlat:
    Pál azt mondja legyen egyfeleségű a püspök, diakonus, presbiter–> szolgálók
    Pál jónak tartja, hogy nincs felesége, de azt is mondja, hogy nem mindenkinek adatik meg az a kegyelem.Az apostoloknak (pl: péter) volt felesége.
    Pál javasolja a paráznaság miatt, hogy mindenkinek legyen tulajdon felesége.
    ————
    Helytelen, hogy törvényt van szabva a cölibátusra..gyakorlatilag értelmetlenség és nem is igei..

    Gyónás:
    Jakabnál úgy olvassuk ,hogy EGYMÁSNAK valjátok meg a büneiteket… Nem azt,hogy a szolgálóknak(azon beül is pásztornak )…és a szolgáló nem adhat feloldozást a bünei alól se szóval se technikával(mondj el 20 miatyákot).
    Ez csak Isten teheti meg(bocsáthatja meg a bünöket és tisztíthatja meg az embert, minden gonoszságból).
    Viszont egymásért imádkozhatunk, fedhetjük egymást.
    ——
    Ez se úgy van ahogy a katolikus egyházban..

    Böjt:
    Mindenki úgy böjtöl ahogy akar és addig ameddig akar. Nem törvény, hogy heti kétszer böjtölj vagy minden ünnepnap előtt.. :)

    Szal a katolikus egyház követelései emberi követelések nem pedig igeiek. Sok vallásos gyakorlattal van tele, amit vagy a zsidoktól vagy az ószövetségból merítettek helytelenül.. :)

  26. Villám, te katolikus voltál?
    Én nem, de van egy katolikus barátom, és néhány ismerősöm és meséltek egyet s mást.

    Pl. úgy tudom, hogy ezek közül csak a papsági nőtlenség a kötelező, a gyónás és a böjt pedig javallott dolgok.

    A katolikus egyházban ugyanúgy, ahogy a HGYben is egymásnak is megvallhatják az emberek a bűnüket. Szoktuk is ezt gyakorolni barátommal. A pap szerepe igen változatos ezen a téren. Ha a pap jól képzett lelkigondozó, akkor az én baráti tanácsomon túlmutató tanáccsal is el tudja látni a gyónót. A feloldozás pedig úgy tudom nem valami rituális hókuszpókusz, ahogy sokan hiszik és talán sokan gyakorolják is. A pap személyre szabott penitenciát ró ki. Ez pedig jelenthet bármit, nem csak 20 Miatyánkat. És az is lehet, hogy nem ad penitencia. Viszont sok embernek, különösen az idősebb generációnak fontos, hogy valahogy “levezekelje” bűneit, amit a katolikusoknál is Isten ad.

    A böjt is szabad dolog, van aki teszi van aki nem. Van akinek szüksége van szabályozásra, van akinek nincs. Mind ez a katolikus egyházban.

    A cölibátus témája pedig eléggé komplex kérdés. Szerintem egyes esetekben simán eltekinthetnének tőle, pl. lehetne választható életforma.

    Az is tévhit, hogy a cölibátusra azért van szükség, hogy minden vagyon az egyházban maradjon. A papoknak kötelező végrendeletet hagyni, amiben akár a testvérükre, a sógorukra vagy az aranyhalukra is hagyhatják akár az egész – saját életük során megszerzett – vagyonukat is.

  27. Abban, hogy a KE követel meg a legtöbbet, a jelek szerint nem vitatjátok! :)
    Az hogy ezt mennyire tudja alátámasztani a Bibliával, más kérdés. És külön-külön rengeteget lehetne rajta vitázni.
    Ezt már sokakkal megtettem, de parttalan vitához vezetett. Most semmi kedvem belekezdeni.

    Az hogy mi mennyire kötelező, előírás, parancs “relatív”.
    Senki sem fogja ellenőrizni hogy szexelsz-e házasság előtt, hogy mikor és mennyit imádkozol, hogy mikor mész be a gyóntatószékbe, mit csinálsz hamvazószerdán és nagypénteken, megcsalod-e a feleséged, stb.

    Mindenki számoljon el a saját lelkiismeretével. És rendezze el ezt Jézussal és az Atyával!

    A KE jót akar! (Legalább ezt ne vitassátok el.) Ezért javasol, parancsol, előír (megfogalmazás kérdése).
    Ám nem fog bíráskodni feletted, és ítélkezni sem fog.
    Ezt majd valaki más megteszi… (Jól tudjuk.)

    Ami a fenti 3 konkrétumot illeti.

    böjt

    Egyértelműen benne van a Bibliában!
    A katolikusok legalább adnak rá egy megvalósítási módot! (Ami mindig csak MINIMUM. Túl lehet teljesíteni!)
    Lehet mondani hogy a katolikus féle böjtölés nem tetszik, ám nem látom az alternatívát más egyházaknál!
    Ha a hitgyüli vagy a protestánsok meghirdetnek valami böjtölési gyakorlatot, alkalmat, katolikusként is végre fogom hajtani!
    Csak szóljatok!
    Az szerintem nem megoldás, hogy a katolikusok böjtölése kényelmetlen, mondvacsinált okokkal elutasítjuk, és helyette, helyette?! Semmi.

    cölibátus

    Pál apostol engedelme az egyszeri hívőkhöz szól!
    De kifejti hogy a szüzesség fenntartása nagyobb erény.
    És aki nem házasodik jobban tud Istenre koncentrálni.
    Erről szól a cölibátus.
    Akik valóbban elhívást kapnak, azok meggyőződésem hogy kibírják szex nélkül!
    És hagy követeljek már meg papoktól többet, mint a mezei hívőktől.
    Papnak meg nem kötelező lenni!
    Hadd legyen már egyetlen állás a világon, ahol cölibátus kell.

    gyónás

    Én is régen gyóntam már.
    És szerintem sem feltétlenül bibliai.
    DE
    Gondoljatok bele, hogy ekkor mintegy megalázkodik az ember más ember előtt!
    Ezt meg hatalmas erénynek tartom a mai világunkban.
    Sajnos sok keresztény itt is a kényelmes megoldást választja, és úgy érvel, csak Isten előtt kell megalázkodni.
    Csakhogy ez tévedés.
    Meg kell tudni alázkodni felebarátaink előtt is.
    MERNI KELL VÁLLALNUNK KICSISÉGÜNKET FELEBARÁTAINK ELŐTT IS…
    Tehát, noha a gyónást nem feltétlenül látom bibliainak, ám mindenképpen látok benne rációt.
    És ártani nem árt. :)

  28. endike

    “Abban, hogy a KE követel meg a legtöbbet, a jelek szerint nem vitatjátok! :) Az hogy ezt mennyire tudja alátámasztani a Bibliával, más kérdés.”

    no comment
    bulizósfiatal…

  29. Kedves endike!

    Hát igen, elképesztően népszerű dolgokat követel meg a KE a híveitől.
    Nem is értem, miért nem tolonganak a bulizni vágyó fiatalok a katolikusoknál.

    http://apostol.blog.hu/2010/08/08/kihal_a_katolikus_egyhaz

    Pont most írtam a bejegyzést, hogy mennyire vonzó a katolikus egyház a fiatalok számára.

    Megkérdezhetem, hogy te milyen gyülekezetbe szoktál járni?

  30. endike

    én már nem fogok reagálni a kérdéseidre
    tudod ha valaki a pofámba röhög a saját szemétsége után, azt kerülöm

  31. Kedves endike!

    A szemétkedés nem a részemről történt… (Illetve azért elnézést kértem, és utána folytattuk.)

    Szerintem érvekkel jöttem, korrekt stílusban. Sajnálatomra, nálad ezeket hiányoltam.
    Ám próbáltalak komolyan venni, amennyire ez lehetséges volt.

    Sajnálom ha mégis megbántottalak.
    Remélem a meglévő harag elmúlik, és a jövőben más témában érdemibb kommunikációt tudunk majd folytatni!

    Zoli

  32. Infaustus,szabad tudni,ki írta a kommentben közölt “mosoly” című verset? Nagyon jó,és nagyon aktuális szerintem!