Önvédelem

“…amikor határt szabtam neki, zárat és ajtókat raktam rá, és ezt mondtam: Eddig jöhetsz, tovább nem! Ez ellene áll büszke hullámaidnak!” (Jób 38:10-11).

Az emberi kapcsolataink sok esetben attól függnek, hogy mennyire ismerjük önmagunkat, és ami ugyanennyire fontos: hogyan állítjuk fel a saját határainkat. Abban az esetben, ha nem húzzuk meg a határainkat, akkor bárki bármilyen közel jöhet hozzánk, és úgy sebez meg, ahogyan akar. Viszont akkor, amikor egy bizonyos szintnél nem engedjük közelebb azt a személyt, aki potenciálisan veszélyforrás lehet ránk nézve, akkor nem lesz arra hatalma, hogy megbántson.

Nem szabad átesni a ló túloldalára sem. Ha az önvédelmünk túl erős, és senkit nem engedünk közel, akkor nem csak a támadást és a sérelmeket tartjuk távol magunktól, hanem a jót és az áldást is. Az egyensúlyt megtalálni igazi művészet. De nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a másokkal való kapcsolatban mi diktálhassunk, és ne legyünk kiszolgáltatva a támadásoknak. Mióta tudatosan meghúztam a határaimat, azóta a korábbi “támadóimnak” már nincs hatalma fölöttem. A kerítésemen belül békésen üldögélek az almafám alatt, és élvezem az életet.

Ebben a folyamatban sokat segített nekem Tapolyai Emőke egyik előadása az önvédelemről. Jó szívvel ajánlom mindenkinek.

2 hozzászólás

Kategória: pszichológia

2 responses to “Önvédelem

  1. Megadatott

    „A kerítésemen belül békésen üldögélek az almafám alatt, és élvezem az életet.”

    Jó ilyeneket olvasni keresztény körökből! Az élet élvezete nagyon fontos! Kár hogy a kereszténység szakított ezzel. A zsidóknál még meg volt és a mai napig fontosnak tartják. Na mindegy.

    Önvédelemről meg annyit, hogy nem hallgattam meg az előadást, de megfogom. Nem tudom, hogy beszél e róla, de szerintem ez egy nagyon fontos dolog, amit már a gyermekeknek is tanítani kellene. Szerintem az egyház ezen a téren is nagyon le van maradva. Az egyházban jelenlévő bántalmazók pedig pont az ellenkezőjéről tanítanak: Mindent tűrj el, mindent bocsáss meg és nézz el a bántalmazónak. Az önvédelem talán csak akkor van emlegetve, ha a világ részéről jön a bántás. Pedig tapasztalataim szerint ez a ritkább! Ha megkérdeznénk egy átlag mai hívőt honnan kapott több sebet, szerintem 99% nem a világot mondaná. Ráadásul Jézus és Pál szerint is a veszélyek inkább belülről jönnek. (Pl. Máté 7,15; ApCsel 20,29-30).

    Szerencsére nekem sincs gondom az önvédelemmel, ezért inkább azon vagyok, hogy megvédjem azokat akik meguktól nem képesek az önvédelemre. Egyébként jellemzően a bántalmazók csak azokat támadják akiket gyengének tartanak. ”Bátor” emberek egytől egyig.

  2. endike

    “Aki magányos az hülye, szólt a magányosok kiközösítője.”