Ajánlom…

Az elmúlt időkben olvastam néhány blogbejegyzést, hallgattam ezt-azt, és ajánlom a figyelmetekbe őket.

Az első egy teljes blog lenne a már jól ismert Brátán Jánostól. Itt az ortodox kereszténységről ír, és előkerültek már olyan sarkalatos témák is, mint a keresztvetés, az ikonok mibenléte, hagyomány stb. Aki szeretne az ortodoxiáról ismeretterjesztő jelleggel olvasni, annak nagyon tudom ajánlani. Nem hitvédelem, nem érvelés valami mellett vagy ellen, egyszerűen az ortodox kereszténység néhány jellegzetességének bemutatása. Remélem lesz még folytatása.

Aztán itt van egy érdekes cikk Balavány György tollából a mindennapi.hu oldalról Jézus nem volt erkölcsös címmel. A vallási etikai és erkölcsi nevelésről ír, kifejtve, hogy bár a társadalom erkölcsi felemelkedése elérendő ideál lenne, de mégsem a végső cél. Jézusnak nem okozott problémát, hogy a kora vallási erkölcsrendjén felülemelkedjen, és akár azzal ellentétesen cselekedjen, ennek oka pedig a küldetése volt: “Mély vágyam, hogy minél több ember kereszténnyé legyen, és örülnék, ha erkölcsösebbé válna a társadalom, velem együtt. De elszomorít, ha keresztény szervezetek azt gondolják: ez elérhető azzal, hogy elmondják az embereknek, mit kellene tenniük. A keresztény szervezeteknek – pláne, ha országosak – előbb azt kellene elmondaniuk, mit tett az Isten: Jézus személyében emberré lett, magára vállalva minden erkölcstelenségünket és annak ítéletét, a halált és a kárhozatot. Az evangélium az, hogy Isten végtelenül, forrón és halálosan szereti a bűnösöket, és közösséget vállal velük.”

Harmadikként pedig egy olyan téma, amiről nem sokat beszélünk az ifjúsági bibliaórákon vagy a gyülekezeti alkalmakon. Norbs írt blogjában a maszturbáció kérdéséről az ő sajátos megközelítésében (amivel én is egyet tudok érteni). Azért lenne lényeges, hogy szó essen róla, mert ahogy észreveszem, a keresztény fiatalok ki vannak szolgáltatva a törvényeskedő “felnőttek” véleményének. A legrosszabb pedig az, hogy egy-egy internetes fórumon olyan középkorú nők is nyilatkoznak a kérdésben, akik abszolút nem tudják átérezni egy fiatal helyzetét. Nyilván csak egy vélemény a sok közül Norbsé, de gondolatébresztő, és alkalmas arra, hogy a párbeszédet elindítsa.

Tetszett egy rövidke előadás Karen Armstrong-tól Let’s Revive the Golden Rule címmel. Arról beszél, hogy mennyiben lenne más a társadalom, ha az ún. aranyszabály szerint élnénk. Jó gondolatokat fogalmaz meg, és még C. S. Lewistól is idéz.

Végül pedig ajánlom figyelmetekbe Tapolyai Emőke előadásait, és közülük is azt, amely az önismerettel és az identitásunkkal foglalkozik. Azért jó téma, mert összecseng azzal, amit Jézus is tanított önmagunk feladásáról, hogy megtaláljuk és felfedezzük igazi valónkat Istenben: “Jézus ezt mondta: ‘Ha az az első számú gondotok, hogy magatokkal foglalkoztok, sosem találjátok meg magatokat. De ha megfeledkeztek magatokról, és rám néztek, akkor magatokat is, és engem is megtaláltok'” (Mt 10:39, The Message).

Reklámok

11 hozzászólás

Kategória: gondolatok

11 responses to “Ajánlom…

  1. berci

    Na, bratan blogját követni fogom. Kíváncsi vagyok, hogy miket ír, eddig nagyon meggyőző. Már nagyon unom a “protestáns” csőlátást az ortodoxiával kapcsolatban. Ami többnyire a súlyos tudatlanság eredménye, ám ha ezt a szemükre veted, akkor máris nem vagy eléggé megtért, és hasonlók…
    És ez veszettül u.n.a.l.m.a.s.

  2. Tegyél ellene, mint ahogy javasoltam amott. :)

  3. infaustus

    Én már nem vagyok megtért, sőt, titokban még mindig Jehova Tanúja vagyok, megszállt a sátán és a többi, és a többi. Nem értelek, berci, hogy nem tudsz/akarsz te ilyen körülmények között párbeszédet folytatni? :]

  4. Na mit hagytál ki a felsorolásból? Mit szoktam neked mondani?:D Milyen vezér, na milyen? :D

  5. berci

    Én harcoljak a mások szándékos és megváltozni nem akaró tudatlansága ellen? Egy idő után fárasztó és unalmas. Ez is.

  6. Üdv Berci

    A hitedről én, olvasva a blogodat hozzászólásaidat a közös blogok és forumokon nem ismerem a hited. Számtalan dolog kapcsán a legalapab dolgok kapcsán se tudom, hogy miről mit mondasz. Azt tudom, hogy politikában jártas vagy , keresztény csoportok ismeretében is, tán még egyháztörténetben is, tudomány se áll tőled távol, izmusokban is eligazodsz, de fogalmam sincs, hogy a bibliában hogy igazodsz el, hogyan jársz az úton. fogalmam sincs. És aggodalomra az add okot, hogy az a kevés megnyilatkozás tőled, mely választ adna a kérdésemre vagymások kérdésére is vegyes fogadtatást talált. Egy kicsit innen egy kicsit onnan is merítős benyomását kelti. Liberális értelmezések, emberi világi humanizmus.

    Nem tart szerintem senki se rossznak, jószándékú emberkének tünsz, aki még okos is, aki még vitatkozás közben se válik közönségessé, de a hitedről semmit se tudni, ami látszik az meg visszás kicsit, ezért kapsz sok negatív megítélést ,mint pl:
    – aggódom érte
    -vajon tényleg keresztény?
    -mi köze a kereszténységhez , hol látszódik meg rajta
    – bizonytalan


    Ezeket nem bántásként mondom, de ezek ellen te tudnál tenni, nemes egyszerűséggel politika helyet a hited az Isten ismertedről kellene írnod olyan közegekben ahol mindenki ezekről beszél.

    Nem bántásként írtam ezeket, vagy hogy szívjam a véred, de még azért se ,hogy megpróbálj megfeleni nekem(bár nem gondolnám ,hogy akarnál) vagy másnak csak hogy láss mások szemével is magadat, így talán nem lesz értetlen számodra, hogy miért mondanak avagy gondolnak rólad olyat amit te sérelmezel. Vagy jogosan vagy jogtalanul ebben én nem tudok melléd állni,mert tényleg nem ismerlek és az a kevés ,amit látok aggódásra okot adó.

  7. Valamiröl lemaradtam. Csak nem az igàsok?!

  8. endike

    Brátán blogját mondjuk nem értem. Bár csak belenéztem, de furcsa… Kimagyarázza a bálványimádást meg ilyesmik… vagy rosszul értem?

  9. infaustus

    Endi, egyet nem kell érteni vele. De azt tárgyilagosan mutatja be, hogy az ortodoxok (tehát odabent) hogyan értelmezik ezeket a kérdéseket. Azoknak lehet hasznos olvasmány a blogja, akiket érdekel az ortodoxok véleménye ezekben a kérdésekben. Én magam sem értek egyet velük több dologban sem, és pl. nekem sem tetszett, amikor elmentem egy ortodox templomba, ahogyan az ikonokat körbecsókolták a templom különböző részein — de az érdekel, hogy miért csinálják.

  10. endike

    Szerintem a bálványimádás lényege, hogy az imádott képére alkotott szobrot, képet felhasználják az imádotthoz való közelebbkerülésre vagy ilyesmire. Szó nincs arról, hogy magát a bálványszobrot, a követ, a festéket imádnák. Az ószövetség-korabeli pogány népek se magát a szobrot imádták. Szóval nem értem az ilyen magyarázatokat.

    És ennek semmi köze ahhoz, ha pl. szoborral vagy képpel ábrázolunk valami eseményt ami Istennel kapcsolatos, és pl. ezzel akarjuk szemléletesebbé tenni vagy ilyesmi.
    Annak semmi értelme, hogy simán csak Jézust ábrázoljuk, hiszen semmit se számít, hogy hogy nézett ki. Az számit amiket tett., pl van értelme ábrázolni, filmen, szobron, akármin, hogy beteget gyógyított meg, hogy keresztre feszítették.

  11. Köszönöm,Infa az ajánlót! Brátán Jani ortodox-blogját kommentáltam is, -akárcsak Norbs postját. Rendszeresen olvasom a Mindennapi.hu keresztény hírportált,-nekem “bejön”. Tapolyai Emőke : Kár, hogy honlapján nem lehet letöltés nélkül olvasni/hallgatni előadásokat. Viszont online lehet meghallgatni az egyik előadását,amelyet a Kecskeméti baptista gyülekezetben tartott : http://www.ustream.tv/recorded/2154137