Alapozás

Sytka az előző blogjában már írt egy könyvről, Imriné Erdei Ildikó Alapozás c. munkájáról. Mivel mostanában én is foglalkozom a tanítványképzés forrásanyagaival (készül a gyülekezeti munkafüzetünk), beszereztem, hogy megnézzem, mások hogyan is képzelik a tanítványok nevelését. Egyetértek a szerzővel abban, hogy a magyar keresztény könyvpiacon nem nagyon áll rendelkezésre olyan anyag, ami segítene a tantványképzésben — ezért sokan arra kényszerülnek, hogy saját maguk állítsák össze azt a tananyagot, amiből dolgozhatnak.

Első ránézésre (a tartalomjegyzék alapján) tetszik a könyv rendszerszerű felépítése. Olyan fő témákkal foglalkozik, mint: (1) Krisztus nélkül, (2) Belépés Krisztus testébe, (3) Hívő ember a társadalomban, (4) Hitünk gyakorlatai, (5) Ajándékok, (6) Az emberiség jövője. Ezeken belül pedig számos altéma, bibliai alapigazság kerül kifejtésre.

Itt találkoztam az első különbségekkel is abban, hogy én (a hátterem miatt) miket, és milyen formában tartanék fontosnak. Az anyag felépítése kissé töménynek tűnt, hiányoltam belőle a gondolatébresztő és beszélgetés-kezdeményező kérdéseket. Helyenként az is jó lenne, ha a tanuló ki tudná fejteni a saját gondolatait is az adott témában, esetleg le is tudná írni — ehhez a munkafüzet jellegű felépítés előnyösebb. Ilyenkor a későbbiekben vissza tudja olvasni, és le tudja mérni magán, hogy mennyiben fejlődött már a megértése.

A témaválasztással a legtöbb esetben tudtam azonosulni, én is ezeket tartanám a leglényegesebbnek. Néhány esetben azonban meglepődtem. Ilyen volt pl. a karizmák szerintem szükségtelen túltárgyalása (a 120 oldalból mintegy 20 ezekről szól). Függetlenül attól, hogy karizmatikus háttérből származik-e valaki, véleményem szerint ezek nem tartoznak az alapkérdések közé, amit egy friss megtértben tisztázni kell (pl. apostolság, kézrátétel, prófétaság stb.). A későbbiek folyamán természetesen fontos, hogy ezeket is megbeszéljük, viszont ettől lehetnek lényegesebb kérdések, amikben egy friss hívőnek tisztán kell látnia (pl. alaposabb kifejtés az imádság fajtáiról, a bibliaolvasásról, a gyülekezet funkciójáról).

A könyv erőssége, hogy elég sok lábjegyzet található benne, ami sok-sok háttérinformációval szolgál különböző kérdésekről. Szakkönyvekből és mélyebb bibliatanulmányozási segédletekből ugyanezeket mindenki el tudná olvasni. A tanulónak viszont nem kell rögtön a legelején különféle könyveket beszereznie, mert a legszükségesebb kiegészítéseket megtalálja a tananyagban. Amit viszont hiányolok, az egy befejező irodalomjegyzék, ahol a további fejlődéshez legszükségesebb könyveket megtalálná.

Összességében egész jó könyvnek tartom, és néhány hangsúlybeli különbséggel én magam is szívesen használnám a tanítványképzésben. Már csak azért is, mert viszonylag elérhető áron lehet beszerezni, sőt, a szerzőtől rendelve még egy kis kedvezmény is kapható rá.

2 hozzászólás

Kategória: könyvajánló

2 responses to “Alapozás

  1. Na, most látom, hogy az Alapozással kapcsolatos kommentemet nem jó helyre írtam. Bocs, meg a sok helyesíráasi hibáért is. Siettem.

  2. infaustus

    Nem gond, megtaláltam. :]