Rick Warren: Céltudatos élet

Egyszer régen, amikor ez a blog elindult, már szóba került Rick Warren könyve, a Céltudatos élet. Most viszont megint aktuális lett, mert a gyülekezetünkben a csütörtöki beszélgetős bibliaóra alapja a könyv egy-egy fejezete. Lehet a könyvet szidni, mert szájbarágós, szakácskönyv, amerikai. De el is lehet gondolkozni a benne foglalt életcélokon. Minden egyes szerzőnek megvannak a maga vesszőparipái, személyes stílusa és kedvenc témái. De a könyvnek erőssége, hogy öt olyan életcélt fogalmaz meg, amelyek szerintem teljesen biblikusak. Rick Warren céljaként az egyik fejezetben ezt fogalmazza meg:

“Ez a negyven napos lelki kaland segíthet céllal bíró életet élni: olyan életet, amelyet Isten szándékai mozgatnak, vezérelnek, irányítanak. Semmi sem fontosabb, mint megismerni Isten tervét az életünkkel kapcsolatban, és semmi sem kárpótolhat érte, ha ezt elmulasztjuk — sem siker, sem gazdagság, sem hírnév, sem élvezet. E nélkül az élet nem más, mint értelmetlen mozgolódás, céltalan cselekvés, lényegtelen események halmaza” (pp. 27-28.).

Nekem az segít helyesen értelmezni és értékelni a könyv szándékait (stílusától és módszerétől függetlenül), ha megnézem a gyülekezetek állapotát. Sok esetben sajnos olyan emberekkel találkozunk keresztény körökben, akik nincsenek tisztában azzal, hogy miért élnek. Nekik igenis szükségük van arra, hogy újra átgondolják, Isten miért is teremtette őket, és ennek megfelelően újraértelmezzék életüket — azt, hogy mibe fektetik idejüket, pénzüket, erejüket. Jézus céltudatos életet élt a földön. Mindig tudta, hogy mi a küldetése, és a fontossági sorrendjét ez határozta meg. Soha nem engedte, hogy bármi is eltérítse ettől a szándékától; még az sem, amikor a sikere csúcsán királlyá akarták koronázni. Ezzel szemben a keresztények a pillanatnyi sikerek vagy épp kudarcok láttán olyan könnyen elfelejtik azt, hogy Isten milyen küldetéssel látta el őket.

Warren öt életcélt határoz meg: (1) Isten imádata, (2) a keresztények közösségéhez való tartozás, (3) Jézushoz való hasonlóvá válás, (4) Isten szolgálata, (5) bizonyságtétel a világban. Ha egyiket se hangsúlyozzuk túl vagy hanyagoljuk el, olyan életmódot tudunk kialakítani, mely a Biblián alapszik. Helyén lesz az értékrendünk, a fontossági sorrendünk, és az igazán lényeges dolgokra tudunk törekedni. Mielőtt a könyvben rátérne erre az öt életcélra, a negyvenből hét fejezetet egyetlen központi bevezető gondolatnak szentel, melyet különböző oldalakról világít meg. Ez pedig nem más, mint az, hogy az életünk Istenről szól (“Minden érte van”), az életünk pedig ezen a földön felkészülés az örökkévalóságra (“Az örökkévalóságra teremtve”, “Az élet ideiglenes állomáshely”). Ezzel a néhány résszel az a célja, hogy az emberi perspektívához képest más szemszögből világítsa meg az élet értelmének keresését (“Az élet Isten szemszögéből”).

Tudom, hogy sok keresztény nem ért egyet a szerzővel, sőt egyenesen sátáninak tekintik a munkásságát. Én viszont azt látom, hogy a könyv hasznos segédeszköz lehet — nem a szolgai leutánozáshoz, hanem az élet újragondolásához. Egy ilyen kötetnek mindaddig helye van a könyvespolcunkon (vagy inkább az életünkben), amíg a keresztények nem tudják megfogalmazni biblikusan, hogy mi az életük értelme, mi Isten terve velük. Találó a próféta megjegyzése: “Mert csak én tudom, mi a tervem veletek – így szól az ÚR” (Jer 29:11, MBT). Ha elolvassuk a Céltudatos életet, szelektálunk belőle, kritikusan átgondoljuk és megtartjuk a gyöngyszemeket, akkor mi is fogjuk tudni, mi Isten terve velünk.

A gyülekezetünkben nagyon jó beszélgetések alakulnak ki a könyv alapján (nem olvassuk fel, nem a könyvet elemezzük, csak gerincként és kiindulási pontként használjuk). És közben olyan gondolatok jönnek elő mindannyiunkból, ami a közösségünket is építi. Kritikus olvasással mindenképp merem ajánlani a könyvet, főleg akkor, ha van is kivel megbeszélni.

Reklámok

16 hozzászólás

Kategória: gondolatok, könyvajánló, mkgy

16 responses to “Rick Warren: Céltudatos élet

  1. Evi

    26. napnal tartok..

  2. infaustus

    jó téma. :] nálunk most jön majd a 7.

  3. Kiváncsi lennék arra, hogy melyik részre, vagy legalább 1 mondatra tudná valaki ráfogni, hogy sátáni. Ez egy igazán odaszánt ember rendszerezett gondoltainak összessége. Talán a szokatlanul nagy gyülekezeti létszám miatt gondolnak egyesek “gyanúsra”. Érdemes odafigyelve elolvasni Warren elhívását erre a szolgálatra. Én csak hálát tudok adni érte, és a könyvéért is.

  4. L151

    Rick Warren az egyik legközismertebb aposztáta (hitehagyó) Amerikában. Ajánlom figyelmetekbe a róla készült videót:

    A másik – talán még jobban sikerült – video az Emergent Church-ről:

  5. infaustus

    Nevetséges ez a hozzáállás. Nem kommentálom. Aki nem ért vele egyet, ne olvassa. De szerintem olvasatlanul ítélkeznek sokan. Ez meg az ő bajuk.

  6. L151

    Nem olvastam a könyvet, igaz. Te viszont nem nézted meg a videót Warren-ről, nem néztél utána, ki ez az ember. És így ítélkeztél felettem.
    Milyen keresztény az, aki nem hirdeti az evangéliumot, és félrevezeti az embereket? (Warren-ra értem.)

  7. infaustus

    Nem néztem meg a videót. De utánaolvastam pro és kontra. Ismerem a kritikákat, amiket felhoznak vele szemben. A könyvében nem tapasztaltam olyan félrevezetést, amiről beszélni szoktak.

    Kérlek, mutasd meg, hol ítélkeztem fölötted. Köszönöm.

  8. L151

    „Nevetséges ez a hozzáállás. Nem kommentálom.”
    „De szerintem olvasatlanul ítélkeznek sokan. Ez meg az ő bajuk.”
    Azt írtad ítélkezem, anélkül, hogy ismerném, s erre én ugyanezzel a szóhasználattal válaszoltam vissza, hogy te meg úgy „ítélkezel” (ld. fentebb), hogy megnézted volna a videót.

    Szeretném leszögezni, hogy nem bántani akarlak és vitába kezdeni, csak mint keresztény testvéremnek – aki nyájvezető pozícíóban van – szólni. Warren evangéliuma a világbéke, a vallások közötti párbeszéd és a szegények segítése. Nem esik szó nála arról, hogy az ember elveszett, bűnben él és megváltásra, újjászületésre van szüksége Jézus Krisztus által. Elvonja a figyelmet arról, hogy az Újszövetséget, Jézus és az apostolok tanítását rendszeresen tanulmányozzák a keresztények, ehelyett a jótékonykodást és miszticizmust hirdet. Maximálisan támogatandók a jócselekedetek, de nem a megtérés elhallgatásával. Warren egy báránybőrbe bújt farkas, ezért nehezebb felismerni!
    „Aki azért e világ barátja akar lenni, az Isten ellenségévé lesz.”

    Mikor Warren-t megkérdezték egy interjú végén, mi az evangélium egy mondatban, mit válaszolt? Azt válaszolta, az az evangélium, hogy: „Have a nice day”. Nem cinikus? Persze a nem-keresztény világ szemében ő az igaz keresztény!
    Van egy honlapom, ahol bővebben találhatók apologetikai anyagok:
    http://www.jezusazut.hu
    Nemrég akadtam egy blogra, ami az enyémhez hasonló témákat tárgyal és magyarul van:
    hitvedelem.blog.hu

  9. infaustus

    Rick Warrennek van egy sajátos stílusa, ez tény. Én több könyvét is elolvastam:
    – Céltudatos élet
    – Céltudatos gyülekezet
    – Isten életet átformáló ereje
    – Rick Warren’s Bible Study Methods

    Találtam benne olyan dolgokat, amikkel teljesen nem értek egyet. És elhiszem, hogy vannak olyan megnyilvánulásai is, amelyek pedig nem szimpatikusak még keresztény körökben sem. Ezen azért nem lepődök meg, mert minden keresztény szerző ilyen. Teljesen senkivel nem értettem eddig egyet elolvasva legalább 4-5 könyvét.

    Az a probléma, hogy a keresztények jelentős része nem tud kritikusan olvasni, megtartani a jót, és kiszűrni a rosszat. Én Warren könyveiben találtam nagyon jó gondolatokat, amik miatt szeretem, de nem fogadom el 100%-ban. Sokan hasonló hozzáállásra nem képesek.

    Az általad említett blogot ismerem, de a hangvételét nem szeretem. Sugárzik belőle a magabiztosság, és az, hogy a frankót akarja lenyomni az ember torkán.

  10. L151

    Maximálisan egyetértek abban, hogy még az echte keresztény szerzők sem tévedhetetlenek, nem szentírás amit írnak. Mint olvasó ember, már én is rájöttem erre.
    Nekem nincs gondom Zsuzsával, tudom, hogy nem azért írja amit ír, mert paranoid fundamentalista, hanem mert felfedezte, hogy nem jó irányba haladnak a dolgok.
    Illik a blogjához a mottó amit választott:
    “Testvéreim, ne legyetek gyermekek a gondolkozásban, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, a gondolkozásban ellenben érettek legyetek.” (1Kor 14,20)

  11. Kedves L151!

    Én Rick Warren két könyvét olvastam: Céltudatos Élet, Céltudatos Gyülekezet. Egyikben sem találtam semmi olyat, ami durva eretnekségnek nevezhető. Tévedések persze vannak, ami teljesen normális: nem is várom el semmitől és senkitől ebben az életben, hogy hibátlan legyen. De mindent összevetve, Warren-nek pusztán az a hozzáállása, miszerint a keresztény embernek egyénileg és a gyülekezeteknek szükségük van arra, hogy céltudatosan éljenek, működjenek, nagyon is fontos, aktuális. Ha ma begyalogolsz szinte bármelyik magyar közösségbe, és rájuk kérdezel, hogy tulajdonképpen mi a céljuk, miért van a gyülekezet, valószínűleg csak lózungokat fogsz kapni. Legtöbbjüknek annyi az élet, hogy hétről-hétre szervezik az istentiszteleteket, konkrét látás nélkül.

    Warrent báránybőrbe bújt farkasnak minősíteni viszont súlyos ítélet. Ahhoz, hogy ilyesmit állíts, minimum személyesen kellene jól ismerned – de szerintem még akkor is jobb, ha nem fogalmazol sarkosan. Hogy ki a farkas, és ki nem, azt pedig jobb Jézusra hagyni, ő tökéletesen képet tud erről alkotni. Másrészt pedig: szerintem ha valamiről képet akarsz alkotni, akkor első körben nem annak a dolognak a kritikájával kellene megismerkedni, hanem magával a dologgal. A sorrendet felcserélve ugyanis szinte biztos, hogy kialakult előítéleteid lesznek…

    “Warren evangéliuma a világbéke, a vallások közötti párbeszéd és a szegények segítése.”

    A könyveit olvasva én nem ezt tapasztaltam, legalábbis a Céltudatos Gyülekezetben nem emlékszem, hogy (talán a szegények segítésén kívül) ilyesmi súlyponti kérdés lett volna. Egyébként önmagában mi a baj azzal, ha valaki békét akar, és párbeszédet a vallások között? Ha pl. én leülök egy muszlimmal beszélgetni, akkor eretnek lettem?

  12. L151

    „Ha pl. én leülök egy muszlimmal beszélgetni, akkor eretnek lettem?”
    Nem. Nem lettél eretnek. Csak akkor, ha azt mondod, hogy ugyanazt az Istent imádjátok. Ha engedsz abból, hogy egyedül Jézus Krisztus az Út az Igazság és az Élet, s egyedül Ő az út az Atyához. Ez lehet, intoleránsan hangzik a világ szemében.
    „Akkor nyomorúságra adnak majd benneteket, és megölnek titeket; és gyűlöletesek lesztek minden nép előtt az ÉN NEVEMÉRT.”
    Elfogadom a kritikát, hogy ne hozzak ilyen súlyos ítéletet. Meg kell maradni csupán a tevékenysége leleplezése szintjén, amit több szemfüles keresztény már megtett (ld. Youtube).
    A videók alapján is jól lehet tájékozódni róla, pl. hogy kik voltak a mentorai, szellemi inspirációi.
    Pl. én nem olvastam el a Koránt, mégis tudom, hogy nem Allah a szeretet és az igazság istene.
    Két forrást használtam fel ehhez:
    1) Albert Schweitzer: A kereszténység és a világvallások c. írása. Schweitzer egyik kedvenc gondolkodóm, filozófia és teológia professzor volt (egyebek mellett)
    2) Islam vs. Christianity: What’s the difference, egy muszlim beszámolója
    http://standupforthetruth.com/2011/08/islam-vs-christianity-whats-the-difference/

  13. infaustus

    L151,

    Egy tanács: ha hiteles kritikus akarsz lenni, akkor mindig nézz körül az elsődleges forrásokban is. Az érintettek ugyanis nem biztos, hogy elfogadják a véleményed, ha csak másodlagos forrásokból tájékozódsz. Ha már energiát és időt fektetsz bele, hogy olvasol a Koránról, akkor vedd kézbe, és olvasd el. Csak így lehet értelmes módon párbeszédet folytatni.

  14. “Ha engedsz abból, hogy egyedül Jézus Krisztus az Út az Igazság és az Élet, s egyedül Ő az út az Atyához. ”

    Csak azért kérdeztem, mert fentebb azt írtad kritikusan Rick Warren kapcsán, hogy “vallások közti párbeszéd” – ezt én önmagában jónak tartom, nem rossznak.
    Csatlakozom Infa véleményéhez: az elsődleges forrásokat nem véletlenül hívják elsődlegesnek. A Koránt beszerezni nem nagy feladat, számos magyar fordítása van (valamelyik kommentárral), letölthető PDF-ben, de akár online is olvasható. Mindezt persze csak akkor, ha színvonalas kritikát kívánsz megfogalmazni. S ugyanez áll Rick Warren-re is, az ő munkássága is elérhető bármelyik keresztény könyvesboltban. Talán érdemes előbb megismerni mivel vitatkozol.

  15. L151

    Lehet, nem vagyok a legszalonképesebb kritikus, de igazam van. (Punktum.)
    Egyébként én nem a könyvről írtam kritikát, hanem Rick Warrenről, akiről elsődleges forrás, saját beszéde és tettei alapján írtam véleményt.
    Nem tudom, hallottatok e róla, hogy elindított egy „Daniel Plan” nevű programot, saját gyülekezete egészségesebbé tételére. A program 3 segítője Mehmet Oz, Daniel Amen, és Mark Hyman. Mindhármuk New Age módszerekkel dolgozik, pl. reiki, Dr. Oz a halottakkal való kommunikációt is propagálja.

    Elképzelhető, hogy a könyvben semmi gyanús nincsen egyébként. De az egyház feladata elsődlegesen az evangélium hirdetése, Jézus Krisztus üzenetének korrekt képviselete, s ez mintha hibádzana Warren-nél.

    Warren szabadkőműves körökben mozog (pl. Council on Foreign Relations) és annak céljait szolgálja. Nem Ti vagytok a hibásak, ha erről nem tudtatok eddig.

  16. Mamarina

    De most már tudható és innentől kezdve felelős mindenki a döntéseiért hogy kit és mit olvas. Isten nem azt nézi, hogy mit tettem (elolvastam a Rick írást) ez bűn-e egyedül Ő tudja. Azt nézi, hogy mi volt a szándékom ezzel. Az igazságot keresem az jó. Ha pedig felvilágosít vki hogy New Age programmal foglalkozik akkor lehet kerülni és tanácsos is. Már aki érti mire vonatkozik ez. A Bibliával ellentétes a motivációja még akkor is ha ez nem világos vki számára. pld. a Jehova tanui Bibliáját is olyan fordította egy részét aki bizony okkultista dologban van otthon.