Madarak, ősz, Perkupa

Az idei volt az egyik legjobb évem a perkupai madárgyűrűző táborban. Ebben jelentős szerepet játszott az, hogy fogtunk egy vándorfüzikét (Phylloscopus inornatus), ami egy szibériai madárfaj, Magyarországon pedig csupán néhány tucat megfigyelése történt. De ezen kívül is jónak ígérkezik a novemberi összesítés. Az eddigi legjobb évben kb. 8.000 példányt gyűrűztek, ez a mostani pedig a legjobb vagy a második legjobb évnek tűnik a példányszám tekintetében.

Az egy hét alatt, amit kint töltöttem, a leggyakoribb fajok ezek voltak: vörösbegy, barátposzáta, szén- és kékcinege, erdei szürkebegy, csuszka, őszapó, jégmadár. De előkerültek olyan különlegesebb fajok is, mint pl. a karvaly, hegyi- és rövidkarmú fakusz, kormosfejű cinege, erdei pityer, ill. megjelentek az első csízek is. A napkelte külön élmény volt a ködös hegy teteje felől, és a napnyugták is mesések voltak.

Közben sokat gondolkodtam azon, hogy mennyire gazdag a világ, amit Isten megteremtett az ember élvezetére. Egy párás pókháló, egy ritka madárfaj, a deres kökény és som, egy héjakút mácsonyán üldögélő madár sziluettje… A zsoltáros szavai visszhangoztak egész héten a fülembe: “Az ég hirdeti Isten dicsőségét, kezének alkotásairól beszél az égboltozat. Egyik nappal a másiknak mondja, éj az éjnek beszéli Isten hatalmát! Nem emberi beszéddel, vagy hallható szóval hirdetik, mégis eljut hangjuk az egész Földre, megérti szavukat az egész világ” (Zsolt 19:1-4, EFO).

Azon is gondolkodtam, hogy mennyire egyszerű a madarak élete — azon kívül persze, hogy a madárvonulás egy hihetetlenül összetett dolog. De élik a hétköznapi életüket, és semmi mással nem foglalkoznak, csak azzal, amiért Isten megteremtette őket. Ezt emberként milyen jó lenne nekünk is megtanulni: csak azért élni, amire meg lettünk teremtve. Ez adna dicsőséget a Teremtőnek. “Jézus így beszélt az Atyához: ‘Én megdicsőítettelek téged a földön azzal, hogy elvégeztem azt a munkát, amelyet rám bíztál, hogy elvégezzem’ [Jn 17:4]. Jézus tehát elvégezte feladatát a földön, és ezzel Isten dicsőségét szolgálta. Mi is éppen így dicsőíthetjük őt. Amikor a teremtett világban valami elvégzi a feladatát, az Isten dicsőségére van. A madarak azzal dicsőítik, hogy röpködnek, csivitelnek, fészket raknak, és egyéb madárdolgokkal foglalatoskodnak, Isten tervének megfelelően” (Rick Warren: Céltudatos élet, KIA, Bp. 2006. p. 51.).

Reklámok

5 hozzászólás

Kategória: birding

5 responses to “Madarak, ősz, Perkupa

  1. Nagyon szép hobbi (s talán annál is több) ezzel foglalkozni. Sajnos kevés ember tudja az ilyesmit értékelni, örülök hogy te közéjük tartozol.

  2. stralos

    Szia! Jó kis írás, néha én is járok ki (még nem találkoztunk:) ), hallottam a füzikéről, gyönyörű. Úgy tudom voltak kint valami kamerás emberkék is, kerestem a neten videót, de nem találtam, esetleg nem tudod kik voltak, vagy hol lehet megnézni majd, amit felvettek?

  3. infaustus

    Nem hogy én nem tudom, de még ők se tudták. :] A cikk majd egy vadászlapban fog megjelenni. A videó pedig ha nagyon jól sikerült, akkor egy közszolgálati csatornán, ha pedig nem, akkor valami kisebb adón, vagy a neten. Annyit tudok biztosan, hogy a táborvezetőt ki fogják értesíteni, hogy hol keresheti az anyagot. Ha megtudom, közzéteszem majd az infót én is a blogon.

  4. Hát bizony irigyellek e hétért! A természet ilyenkor gyönyörű lehet Aggtelek környékén (is). Már nagyon régen túráztam arra. A madárgyűrűzés folyamatát nem ismerem, de a madarakat eléggé. Tinédzser koromban bújtam a madár lexikonokat. Perkupának évekig hívő polgármestere volt, Falucskai Guszti. Van 3 testvére, tudtommal mind hívők a családjaikkal együtt. (Ha esetleg – kis falu lévén – összefutsz velük.) Na és mi újat vagy érdekeset találtál a hét folyamán az EFO Bibliában?

  5. infaustus

    Az EFO-ban sok-sok jót találtam. Eldöntöttem, hogy most egy év alatt végig is olvasom az egészet. Nekem tetszenek a megfogalmazásai, merem ajánlani másoknak is. AZ egyszerű fordítású Újszövetséget felülmúlta tudományosság, megalapozottság és pontosság tekintetében.