Utolsó tanítványaival töltött óráiban Jézus különféle dolgokra tanítja még a követőit (Jn 13-17; a szakasz magyarázatával kapcsolatban érdemes elolvasni David Gooding: Krisztus iskolájában című könyvét). Beszél arról, hogy bár ő távozik, de kéri az Atyát, hogy egy másik Pártfogót küldjön a tanítványoknak maga helyett (Jn 14:16). A görög szó, melyet Jézus a Szentlélekre használ a παράκλητος (paraklétosz), melynek jelentése: közbenjáró, szószóló, pártfogó, vigasztaló. Olyan személyről van szó, aki mellénk szegődik, és mindig velünk marad, hogy segítsen, támogasson, bátorítson, erőt adjon nekünk.
Mivel Jézus azt mondja, hogy másik Pártfogót kér az Atyától, logikus a feltételezés, hogy a Szentlélek előtt volt egy első Pártfogónk. Ez a személy pedig maga Jézus volt, akiről János ezt írja: “…van pártfogónk az Atyánál: az igaz Jézus Krisztus” (1Jn 2:1). A másik szó görög megfelelője az ἄλλος (allosz), mely ezt jelenti: másik, de ugyanabból a fajtából. Így a Szentlélek ugyanolyan tulajdonságokkal, személyiségjegyekkel és sokrétű szolgálattal rendelkezik, mint Jézus.
A Biblia szerint a Szentlélek szerepe életünkben több területet is lefed:
1. A Szentlélek tanít
Jézus ezt mondta: “A Pártfogó pedig, a Szentlélek, akit az én nevemben küld az Atya, ő tanít majd meg titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit én mondtam nektek” (Jn 14:26, vö. 16:13). Mielőtt ezt az igazságot félreértenénk, fontos leszögezni, hogy itt nem új kinyilatkoztatásokra gondolt Jézus. A Szentlélek egyik fontos feladatát a Biblia ihletése során látta el (az “ihletett” kifejezés kapcsolatban áll a Lélekkel). R. C. Sproul úgy fogalmaz, hogy “a Szentírás a Szentlélek könyve”. A Lélek nem ad újabb általános kijelentéseket, ahogyan pl. a karizmatikusok, a mormonok vagy mások állítják. De a hívőket elvezeti minden kijelentett igazságra, mely a Szentírásban található. Az egyik legfontosabb feladata tehát az, hogy a Biblia igazságait megvilágosítja értelmünk előtt.
2. A Szentlélek fohászkodik értünk
Pál a római keresztényeket így biztatta: “Ugyanígy segít a Lélek is a mi erőtlenségünkön. Mert amiért imádkoznunk kell, nem tudjuk úgy kérni, ahogyan kell, de maga a Lélek esedezik értünk kimondhatatlan fohászkodásokkal” (Róm 8:26). Bár igyekszünk Jézus nevében imádkozni, nem mindig tudjuk, hogy mi Isten akarata. Ilyen helyzetekben a Szentlélek közbenjár értünk, és imádkozik értünk. A mi erőtlen és félresikerült imádságainknak olyan formát ad Isten előtt, mely már egyezik az akaratával, és meghallgatásra lel nála.
3. A Szentlélek megszentel minket
A megváltásunkat Jézus vitte végbe az Atya akaratából. A megigazulásunkat tehát a Fiú megváltó munkájának köszönhetjük. A megszentelődésünkön viszont már a Szentlélek dolgozik, ahogy Pál írja: “…mert kiválasztott titeket az Isten kezdettől fogva az üdvösségre, a Lélek megszentelő munkája és az igazságba vetett hit által” (2Thessz 2:13). Megszentelődésünk során egyre inkább hasonlóvá tesz bennünket Krisztushoz (2Kor 3:18) azáltal, hogy megtermi gyümölcsét az életünkben (Gal 5:22-23).
4. A Szentlélek segít a bizonyságtételben
Az ApCsel azzal kezdődik, hogy Jézus megbízza a tanítványait, hogy tanúskodjanak róla. Küldetésükben azonban szerepel az a különleges erő is, melyet a Szentlélektől kapnak: “Ellenben erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt egészen a föld végső határáig” (ApCsel 1:8). Igazán hatékonnyá és élettel telivé teszi a bizonyságtételünket. Időnként a szemtanúi lehetünk, ahogy a mi szavainkon és tetteinken keresztül győzi meg a világot a bűn, az igazság és az ítélet tekintetében (Jn 16:8).
Bizonyos felekezetekben túlhangsúlyozzák a szerepét — de emiatt nem szabad átesni a ló túloldalára, és teljesen elhanyagolni. Hiszen ő a Szentháromság harmadik személye, aki Jézus kérésére az Atyától jött el hozzánk a világba, hogy ne legyünk árvák. Hála a Szentléleknek, Jézus visszajöveteléig itt van velünk az Istenség harmadik személye, a Pártfogó Szentlélek.